Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1059 ggr
Silvercore
2014-05-14 10:12
0

Öronproblem

Hej!

Jag fick hem ett nytt marsvin för några veckor sedan, idag upptäckte jag att hon hade lite problem med ett av sina öron, det var väldigt mycket vax i det och sed ser torrt och "flagigt" ut, jag har tvättat rent det så gott jag kan, men är det någon som har någon idé om vad det kan vara? Eller hur jag ska behandla det? Det andra örat ser normalt ut och hon är pigg och glad!

idipidi
2014-05-14 10:56
0

Vax i öronen är normalt, vissa kan ha rejält mycket och behöva hållas efter. Det som låter lite konstigt är att det bara är i ett öra. Har hon samma färg på båda öronen?

Silvercore
2014-05-14 11:17
0

Ja det är samma färg på båda öronen, det som bekymrade mig mest var nog inte vaxet, utan att hon var så torr, kan man smörja in med något? :)

Eulwen
2014-05-14 11:35
1

Torr på utsidan av örat? Har du någon bild?

Det kan vara svamp/ringorm, det sätter sig gärna på öronen och får dem att se torra ut. Inte för att måla fan på väggen (😉) men då hjälper det inte att bara smörja och kan vara bra att ha koll på innan man börja testa.

Silvercore
2014-05-14 11:44
0

Ja bara på utsidan, men upplever att det mesta försvann när jag tvättat öronen. Får hålla koll på det!