Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1224 ggr
takykardi
2014-05-11 21:10
0

Nafsar

Mitt ena marsvin Ingrid gillar inte att vara uppe i famnen ännu och det förstår jag ju, då jag bara haft dom i lite över en vecka! Men saken är den att hon börjar sprattla väldigt mycket och nafsar och håller på. Är det vanligt med unga osäkra marsvin? Är det något som försvinner efter ett tag? Hon är ungefär 9 veckor nu.

Är inte roligt för mig då jag blir lite rädd att hon ska sätta tänderna i mig ordentligt, men jag försöker ha tröjan över händerna så känner jag mig lite säkrare. ;P Är rädd att jag ska tappa henne om hon biter till hårt, så då känner kanske hon också att jag är lite osäker.

Hon nafsar också på sin burkompis, vilket är lite konstigt tycker jag då hon är den mindre och yngre. Men tydligen är det hon som bestämmer!

Bör jag sluta handmata dom? Ingrid är alltid den som är mest orädd att äta ur min hand.

Maelis
2014-05-12 05:51
1

Jag tror att du förmodligen fått vänta på svar för att ingen vet riktigt. Jag förstår om det känns som en lite dålig start, men med lite tid och tålamod från din sida finns det så klart chans att det ordnar sig. Vet du hur mkt hon blivit hanterad innan hon kom till dig? Fortsätt handmata och ge henne gärna mat uppe i famnen oxå. Tänk ut hur du kan hålla henne utan att behöva vara rädd så att du kan förmedla ett lugn till henne. Ha henne t.ex. på en filt. Låt henne gömma sig i en myspåse kanske? Klappa och prata och ge henne chansen att koppla ihop människor/dig med positiva saker. Lycka till! (Och berätta gärna hur det går!)

takykardi
2014-05-12 08:48
0

#1 nej jag vet inte hur mycket hon blivit hanterad. Hon är från en uppfödare som födde upp en del andra djur också, så jag antar att det inte är mycket mer än typ kloklippning och sånt. Jag behöver inte vara rädd att jag belönar beteendet om jag matar henne då hon är i famnen? Jag har tänkt på att ha henne i en myspåse, men jag är så rädd att hon ska springa iväg då!

Svarttusch
2014-05-12 09:17
1

Vid vilka tillfällen nafsar hon? Och verkar hon stressad när hon gör det? Små marsvin kan ju nafsa t. ex om man klipper klorna eller om man gör något de inte tycker om (hälsokoll osv). 

En del marsvin kan ju också tro att allt möjligt kan vara mat och behöver testa. Då är det ju oftast ett litet nafs bara. Och om du dessutom har som vana att mata henne ur handen kanske hon bara vill dubbelkolla så du inte har en bit kvar :) 

Du är orolig för att tappa henne om hon biter riktigt hårt, har hon bitit hårt eller är du bara orolig att det ska eskalera?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

takykardi
2014-05-12 10:07
0

#3 Hon nafsar när jag håller henne i famnen. Det är som att hon gör allt vad hon kan för att komma ner i buren igen. Så ja, man jan väl kalla henne stressad! Hon har inte bitit så det gör ont ännu, men ja jag känner mig rädd att hon ska göra det och att jag inte kommer att vara beredd på det!

Splitter
2014-05-12 10:15
0

#4 Jag har inga riktiga tips, så kolla med dem andra, men du kanske kan muta henne med gurka eller paprika eller nått? Så hon ser att i famnen får man godsaker? Du kanske kan sitta vid buren och läsa högt eller klappa dem i buren så dem vänjer sig vid dina händer? Jag vet inte ;)

Never look down on someone unless you're helping them up ~

[erikam]
2014-05-12 10:29
0

Jag hade en hane som höll på så, man blir galen. Han fick aldrig komma ner i buren igen förs han hade lugnat ner sig. Började han sprattla eller försöka nafsa när jag skulle sätta ner honom så fick han vänta tills han var lugn. Det krävs en hel drös med tålamod och övning. Något annat tips har jag tyvärr inte. Bits hon är det en helt annan sak, för då mår antagligen marsvinet inte bra eftersom de inte är djur som bits för att skada.

Svado
2014-05-12 11:25
0

Håll henne i en handduk, då?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Linaapp
2014-05-12 13:23
0

Jag köpte mina två tjejer från djuraffär och den ena tösen var som du beskriver väldigt sprattlig och nafsig i början vilket jag antar är för att dem inte blivit hanterade så mycket. Antar att det alltid är bäst att köpa från uppfödare. Men det tog kanske 2 månader innan dem var helt vana vid mig och sambon. Men hon nafsar fortfarande ibland när hon är onöjd som när hon vill ner i buren eller som någon skrev när man ska klippa klorna. Men ingen av dem har någonsin bitits.

takykardi
2014-05-12 18:32
0

#6 jag försöker att inte lägga ner henne i buren före hon är lugn, men ibland känns det som om hon aldrig tänker lugna ner sig. Har ditt marsvin slutat nafsa? Ungefär hur länge tog det isf? #8 gjorde du något speciellt så att hon skulle sluta nafsa? Eller blev det bara så då hon vant sig med dig? Så skönt att höra att andra har haft samma problem! Min andra tjej är så lugn och snäll i famnen. Och idag klippte jag klorna på henne utan att hon sa ett enda pip. :)

[erikam]
2014-05-12 18:48
0

#9 Han finns inte kvar längre men han slutade aldrig helt, dock blev det bättre med tiden efter mycket "övning", efter tre månader hade jag fått honom någorlunda lugn men jag blev aldrig nöjd med hans beteende. Jag vet inte… vissa stunder verkade han väldigt kittlig och ibland som om han hade ont, men det hittades aldrig något.

Linaapp
2014-05-13 01:59
0

Jag minns inte att jag gjorde något speciellt. Möjligtvis att vi alltid hade något gott att ge dem när vi hade dem uppe i famnen så dem lärde sig att när vi tog i dem så gav det dem något mumsigt ;) Sanna vägen till marsvins hjärta!

takykardi
2014-05-13 07:52
0

#10 Verkar var svårt att få dom att sluta nafsa helt, synd. :/ Hur var han mot andra marsvin? #11 Okej, jag måste bara ha tålamod då och fortsätta som jag gör. :) Tack för alla svar!

[erikam]
2014-05-13 09:47
0

#12 Mot burkompisen var han snäll, han var lägst i rang så i buren var det inga problem…

Linaapp
2014-05-14 11:50
0

Jag tror kommer en lång väg med tålamod! Det kommer säkert bli jättebra tillsist :)