Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 746 ggr
[00livia]
0

Sårig

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa! Idag när jag skulle släppa ut mina grisar så märkte jag att min fluffgris har gulaktig torkad "gegga" (var?) vid nos och mun (se bild) Vad är detta tro? Kan det va som var från ett sår, för hörde att dom va lite osams i buren inatt. Och hur kan jag hjälpa honom? Behövs det tvättas? Med vad isf? Och såren, ska jag tvätta dom också med något? Tack så mycket på förhand! (Och sorry för eventuella stavfel, svårt att skriva från mobil)

Sandrantolv
0

Det där gulaktiga geggan är nog var.Men jag kan inte så mycket om gnagare och jag hittar inte mycket information om det men många skriver att man ska trycka bort var och tvätta det.Men tvätta det borde du göra. Här är en länk till iFokus marsvin år 2012 om olika kommentarer om varande bit sår:http://marsvin.ifokus.se/discussions/4feed70dd3b4fd25ba0075dc-varande-bitsar

[00livia]
1

#1 Tack så mycket! 🙂

Eulwen
0

Hur ser han ut i munnen om du öppnar? Ser ut att finnas mycket där…

CamillaS
1

Jag skulle gissa på att det är munsvamp. Har han fått äpplen, tomat, päron eller så på senaste tiden?

[00livia]
0

#3 Ingenting i munnen! Bara på underläppen, eller vad man ska kalla det, hehe. #4 Tänkte också på det. Men dom har inte fått något sånt på senaste.. Hm.

idipidi
0

Är det hårt?

[00livia]
0

#6 själva "geggan" var det, yes. Men har torkat bort den med lite vatten.

idipidi
1

Kanske inte så trevligt svar, men det troligaste är att det är sperma…

[00livia]
0

#8 Ah! Det kan det ju va. Tänkte jag inte alls på, tack^^.