Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 594 ggr
anniehaow
0

Hö- och spånåtgång

Hej! Jag har väldigt länge funderat på att skaffa 2 marsvin men undrar hur mycket hö respektive spån som går åt på en månad? Buren kommer vara 150x75.

zapx71
0

Vi har storleken mindre bur och köperspån och hö från typ Arken zoo, stora säckar. Det går kanske åt en säck i månaden.

skuttnos
0

Spån använder jag inte men hö går åt 2 säckar på 110 liter (119:- st på granngården) i månaden ungefär till mina två grisar.

skuttnos
0

Men då kan jag tillägga att jag verkligen slösar med hö, minst hälften slängs för att de trampar ner det och det blir kissigt.

jossan...
0

arken zoo är typ den dyraste

Gud vad bra jag stavar…

Kaninhoppare
1

För mig går det åt ca en spånbal från Granngården ( 79:-) och en påse hö 110 l ( 119:- ) 

Jag har kanske 5 cm tjockt spånlager i buren då och lite mindre än din bur. Sen beror det ju på hur mycket man städar också. Eftersom marsvin skiter en hel del så är det svårt att sila bort enbart bajset, så därför brukar jag slänga allt, både hö och spån när jag städar ( 1-2 gånger i veckan). 🙂

Medarbetare på Jättekanin

Fridaaaa
0

En bale på ca 10 kg räcker runt 1-1½ månad till 6 marsvin här beroende på årstid (nu äter de mer gräs osv utifrån = mindre hö).
Easyströbale (vet inte hur mycket det är i), räcker 1-2 månader till 2 150x60 och en 140x60 bur, städar 1-2 ggr/vecka.

Så en spånbale (sån stor) räcker flera månader till 2 marsvin bara på den ytan, vid regelbunden städning.
Hö beror på vad du finner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misarn
1

Vi köper höbalar och stora spånbalar och en höbal räcker otroligt länge för våra två killar 4-5 månader medan en sågspånsbal räcker i ca 2 månader med 8-9 tömningar.

Eulwen
1

Jag har tretton marsvin i fem burar. Tre av dem är 60*200, en 140*70 tror jag och den femte är 100*50. Alla rengörs (byter rubbet) ungefär en gång i veckan, bor de inte så trångt blir det inte lika kissigt snabbt.

Här går åt en spånbal (för häst) från Granngården (79kr) på 6v.

Hö äts just mycket mindre än vanligt eftersom jag plockar mycket grovt gräs ute, de får i princip bara hö till natten nu. Så nu går det åt ca 5-6kg i veckan. Vintertid det dubbla. Köper från bonde 12kgs bal för 50kr och en sån räcker då en vecka ungefär.