Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1021 ggr
michellepetersson95
0

marsvin dricker ej!

För ca 2 månader sedan så köpte jag hem mitt nya lilla liv. (Endast ett då jag tre dagar senare fick in till veterinär och fick han sjukförklarad med skabb) Och han dricker inget. Ser han aldrig vid flaskan och vattnet ligger på samma mängd varje gång jag byter ut det. Har prövat och sätta en bit maskrosblad/grässtrå och annat smått han gillar i pipetten för och få honom och märka att det är vatten där. Och nu ikväll har jag smaksatt det svagt med äpple. Fortfarande ingenting. Och när han hittat flaskan så har det sett ut som han har försökt äta den. Idag fick han sin sista behandling utav stronghold. Så bur kompis kommer i slutet på denna/nästa månad. Tänkte så att han märker att sin kompis går fram till en av flaskorna och hopp att han gör detsamma. Men frågan är.. vad kan jag prova och göra för att få honom och dricka? Tack i förhand

chokladtassen
0

Gurka är bra med mycket vatten i.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Egycsaj15
0

Försök lägga in i en skål med. Annars får du försöka stödja med spruta

Lamina
0

Nånting måste han ju ändå dricka. Ett marsvin som inte dricker lär knappast leva i hela 2 månader. Känns han uttorkad?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

JohannaEkroth
0

Prova en annan sorts flaska.

Typ en Sippy:

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/skalar_vattenflaskor/279262

Mitt ena marsvin vägrade vanlig kulflaska.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Maelis
0

Marsvin dricker generellt sett ganska lite. Om de får gräs utifrån efter att det regnat, eller om du sköljt grönsakerna du ger honom, så kan det räcka med vätska. Jag skulle inte bli orolig, men kanske (som någon redan skrev) ge honom lite gurka varje dag. När han haft en burkompis ett tag och om han fortfarande inte dricker skulle jag kanske testa att byta flaska.

michellepetersson95
0

Tack för alla kommentarer!:) har funderat på och pröva i ek skål. Men här hemma har vi inga små skålar. Gurka äter han då och då. Sen är gräs och basilika ett par av hans favoriter och äpple. Och har ju varit nojig över att han inte fått i sig så mycket cvitamin. Har provat med en sån spruta. Men han blir bara dränkt i vatten under hakan :( vet att mina kaniner inte dricker så lite

jossan...
0

men ge mycket persilja då.. både rikt på c vitamin och järn(inte för mycket)

Gud vad bra jag stavar…

michellepetersson95
0

Har gett han det. Är bara ett par få st som han äter. Är mycket variationer som behövs här :)

jossan...
0

ok… men maskrosblad och gräs?

Gud vad bra jag stavar…

hanna12351
0

när marsvin är yngre behöver de väldigt lite vatten och vattnet från grönsakerna räcker oftast. mitt marsvin gjorde inte heller det när han kom och då var kan ändå 7/8 månader(kommer inte ihåg) och fortsatte med det ett bra tag. nu är han 11 månader och dricker men väldigt lite och väldigt sällan och den vuxna på ca 2,5 år dricker MYCKET mer. så länge du inte märker att han mår dåligt så skulle jag inte oroa mig. han kan ju dessutom dricka på natten eller när du inte är hemma;)

Fridaaaa
0

#7 persilja är inte bra att ge mycket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossan...
1

#11 nej jag skrevju det!

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

#12 Du behöver inte vara otrevlig. Nej du skrev "men ge mycket persilja då", vet att du skrev inom parantes "inte för mycket" men blir ju dubbla budskap i det du skrev, så ville bara förtydliga det ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jossan...
4

vadå otrevlig?

Gud vad bra jag stavar…