foder hjÀlp!
hejđ
vi har gett marsvinen pellets och ett sorts vitakraft foder som Àr format i bollar (se bild) och ibland fÄr dom ocksÄ lite havregryn och solrosfrön.
men Àr det ett bra foder om man ger havregryn och solrosfrön?
och kanske vitakraft bollarna som godis (för de Ă€ter de som godis)đ€Ș
* Àr det en bra mat?
* om inte, ge gÀrna fler förslag!
* och hur mycket ska man ge isÄfall? (i msk)
pĂ„ bilden ser ni vitakraft bollarna, vi har i best age & regularđ
animal power <3
Hej! Jag kan inte sÀga att jag vet jÀttemycket om foder, sÄ om jag sÀger nÄgot fel ber jag om ursÀkt!
NĂ„, I vilket fall. Solrosfrön Ă€r vĂ€ldigt fett, sĂ„ det ska bara ges som godis đ
Sedan sĂ„ ska marsvin inte ha sĂ„ mycket kraftfoder egentligen, har man ett marsvin som Ă€r sjukt, drĂ€ktig, digivande eller vĂ€xande sĂ„ behöver de sĂ„klart det, men annars sĂ„ brukar hö och grönsaker och frukt rĂ€cka! (Jag ger sjĂ€lv mina lite kraftfoder, först för att de var vĂ€xande, och nu nĂ€stan av ren vana⊠De Ă€r inte överviktiga och fĂ„r mycket motion och Ă€ter annars som de ska, sĂ„ det Ă€r vĂ€l inte en jĂ€ttestor synd om du vill ge dina med đ)
AngĂ„ende vitakraftfodret kan jag inte sĂ€ga alltför mycket, dĂ„ jag sjĂ€lv inte har anvĂ€nt det đ
Havregryn har jag för mig Àr helt okej, men nÄgon fÄr gÀrna rÀtta mig om jag har fel!
Hoppas det hjĂ€lpte lite, Ă€ven om jag knappt svarade pĂ„ nĂ„gon frĂ„ga! đ
(tÀnk pÄ att man itne fÄr ta bilder frÄn nÀtet hur som helst)
Nej det Àr inget bra pellets, inget bra innehÄll:
Solrosfrön Àr ganska fett, sÄ har du inget marsvin som att ha svÄrt att hÄlla hullet sÄ rÀcker det med havregryn, hö och grönsaker.
Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.
Jag skulle inte rekommendera nÄgot av Vitakrafts foder. Slöseri med pengar. Bara för att det ser fÀrggrant och glatt ut sÄ betyder det inte att det Àr hÀlsosam mat för marsvinen. Och personligen sÄ skulle jag inte rekommendera kraftfoder (pellets, havre) överhuvudtaget till vuxna, friska individer.
Solrosfrön ska man absolut inte ge till marsvin. De ska ha en fettsnÄl kost och solrosfrön Àr fulla med fetter.
Havregryn -- ja, alltsÄ, det gÄr vÀl bra om det ges sparsamt. Absolut inget nödvÀndigt. BÀttre att ge vanlig havre istÀllet (sparsamt, kanske en tesked per dag till ett marsvin).
Bra mat för marsvinen Àr högkvalitativt hö (fri tillgÄng) och C-vitaminrika grönsaker (vitkÄl Àr toppen och billigt). Vill man skÀmma bort dem kan man kosta pÄ dem ett rödkÄlshuvud (som ocksÄ rÀcker lÀnge till ett par marsvin!). Ekologisk paprika kan man ibland ge sparsamt eftersom det Àr fullt med C-vitaminer.
Viktigt att tÀnka pÄ om man lÀgger av med marsvinspellets (som innehÄller C-vitamin) Àr att man dÄ mÄste vara noga med att ge C-vitaminrika grönsaker eller ge C-vitamindroppar direkt i munnen pÄ marsvinen, annars (om man Àr slarvig) kan det leda till bakdelsförlamning som de slutligen dör av.
Skall vÀl tillÀgga att jag gÄr en djursjukvÄrdarutbildning och har haft marsvin i mÄnga Är. Har ocksÄ lÀrt av min mamma som tagit hand om marsvin i över 20 Är.
Medarbetare pÄ vegan ifokus.
#1 Ok tack, det hjĂ€lpte verkligen tackđ
#2 okđ
#3 varför rekomenderar du inte vitakraft foder? vad Àr det för skillnad pÄ havre och havregryn? jag vet att havregryn Àr torkade och sÄ, men vad Àr det för annan skillnad? vi ger marsvinen c-vitamin rika grönsaker ca 2-3 gÄnger om dagen, och de fÄr komma ut varje dag om det inte Àr för kallt. sÄ c-vitamin har dom gott om! och hö fÄr dom ocksÄ varje dag!
Men vet ni vart man kan köpa havre? kan jag ge dom (förutom c-vitamin rika grönsaker och hö varje dag) ca en varsin tsk havre?
tack för svarđ
animal power <3
Mina marsvin har alltid tillgÄng till hö och en skÄl kraftfoder (pellets + havregryn) om dagen. Det Àr det enda de har fri tillgÄng till, och vatten förstÄs. Grönsaker ska de ha varje dag vilket du redan ser till och mina marsvin fÄr Àven frukt 2-3 gÄnger i veckan. Solrosfrön skulle jag dÀremot inte ge mina marsvin :)
Medarbetare pÄ Social fobi iFokus
#3 Vitakrafts billigare foderserier Menu, Life och Special Àr kanske inget man stoppar i sitt djur pÄ daglig basis under lÀngre tid. För dessa serier saknas kompletta innehÄllsförteckningar sÄ man kan inte se nÄgra uppgifter pÄ nÀringsinnehÄllet.
Dock har Vitakraft Àven sina Emotionserier, som Àr premiumfoder, med kompletta innehÄllsförteckingar och uppgifter om nÀringsinnehÄll. I Emotionserierna hittar du bla foder med reglerad kalciumhalt och foder anpassade för olika kategorier.
SÄ man kanske inte kan sÀga att allt som Vitakraft sÀljer Àr skrÀp. En del, ja, men inte allt. Jag har haft Emotion till mina djur, och det kÀndes som ett helt okej foder. Vettiga rÄvaror och nÀringsvÀrden. Och uppskattat av bÄde marsvinen och kaninerna.
I lÀnken nedan kan man lÀsa om deras olika foderserier och jÀmföra innehÄll mm.
Dock ger jag ytterst sÀllan kraftfoder till mina marsvin, under sommaren knappt alls. Och nÀr jag ger sÄ blir det oftast hel havre, ev blandat med lite pellets.