Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 322 ggr
Diiza
2014-05-22 09:58
0

Bråkiga

Mina hanar, dom är inte 1års gamla ens.
Den ena hanen har börjat bli elak, såg igår när jag kom hem från nattjobb så hade ena lite blod i vid näsan. Trodde först att det var något rödfärg från frukt/grönsak.

Sen har jag övervakat. När dom är ute och går i en pallkrage så är det lugna puckar. Men inne så vickar dom på rumpan och puffar på varandra.

Men börja bli orolig.

Så funderar på sära på dom ett tag. Köpa ett litet galler eller något sånt och sätta mitten av buren och skärma av lite.

Låter de som en bra idé? Jag har tillräckligt stor bur. Ungefär 140cm bur.

Eulwen
2014-05-22 10:24
1

Nej du ska inte sära på dem. De är i den åldern nu då de avgör rang och särar du på dem kommer det bli problem när du försöker sätta ihop dem igen.

Ge dem mera utrymme (ju större desto bättre), se till att de har varsitt hus och att båda kommer åt att äta och dricka som det ska. Sen är det att ha is i magen och vänta ut det. Det kommer förmodligen att lägga sig med tiden.

När två jämnåriga hanar börjar testa varandra så där vill jag gärna ge dem en kvadratmeter att bo på så att båda kan dra sig undan. Ju trängre de går, desto mer retar de sig på varandra och den som blir jagad får svårt att komma undan och vila. 

Att de vickar på rumpan, rider, klapprar med tänderna är ok. Om de flyger ihop och slåss som en boll, inte ok! Ge dem mera utrymme INNAN det riskerar hända för ryker de ihop så kan det vara svårt att lösa.

Diiza
2014-05-22 12:22
0

Dom har 2 hus och 1 bro att sova under. Men vi brukar ta ut dom minst en halvtimme till timme varje dag, nu när det är så fint väder ute.

Dom tjafsar inte hela tiden. Det har väl börjat lite mer denna månad, så nu kanske dom ska visa bossigheten. Dom är ju runt 7-8 månader nu. Men ska ha is i magen.

Vi ska fixa i ordning det rummet som dom står i så ska vi göra något liknade som många gör i USA. Typ såna stor hage typ, där man kan ha dom små liven i. :)