Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 861 ggr
dermot
0

Få upp i vikt

Har ni något tips på hur jag kan få upp min ena gubbe i vikt? Han har smalnat av och tycker det börjar bli lite väl mycket viktdropp. Jag har varit hos veterinären och hon tyckte han var fin i övrigt (hon kollade tänder bland annat då jag trodde det kunde bero på det). Hon sa att jag skulle ge gröt men inte vad för sorts gröt? Finns det nått mer jag kan ge honom? Han har annars klarat sig bra på bara grönsaker och hö. Han blir 6 år i år!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Tiddelum
0

Åh, har hört att det är vanligt att lite äldre marsvin ofta tappar (mer / mindre ) i vikt. Hoppas att han mår bra :)

Mari
0

Jag gör en grötblandning med havregryn och kruskakli och ger dem - obs inte för het/varm!

Har även fått tips själv om att man kan ge dem lusernkross vilket jag ännu inte testat

Jag har flera äldre marsvin själv och skinnysar som jag tycker man behöver stödutfodra lite extra för att de ska hålla hullet

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

dermot
0

#1 Ja, det är sant! Min lille bubbis :( hoppas han lägger på sig lite! #2 Aha! Då ska jag försöka hitta kruskakli, finns det i vanlig mataffär? Jag har lucernpellets som kaninerna får ibland som extra om någon av de behöver. Det kanske funkar? Tack för hjälpen!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

#3 Japp finns i vanlig matbutik. Bland havregrynen och det i regel.

Så körde jag på skinnyt jag hade som hades vårt att hålla vikt: Haregrynsgröt (utan salt) som hade svalnat sedan i blandat kruskakli, hjälpte honom 🙂 Har fiberrik havregryn till mina med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mari
0

Ja det finns i matbutik men på Ica där jag handlar står det inte med havregrynen, fick leta otroligt länge innan jag hittade att det stod vid mjöler och baktillbehör men det kanske bara är här där jag bor som de delar upp det så konstigt i butiken 😉

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Fridaaaa
0

#5 Ja det skiljer sig lite mellan butikerna tycker jag, hur dem valt att organisera det :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dermot
1

Okej tack! Ska fråga i butiken, känner det flesta där :)

// Anka