Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 783 ggr
Frida B
2014-05-30 09:25
0

Färgfråga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite funderingar ang Nikitas färg… I stamtavlan är hon black dalmation, men hon har en fläck med blandat vita och golden strån. Kommer det här att blekas, eller hur funkar det?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2014-05-30 09:27
0

En bild lite närmare fläcken.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2014-05-30 09:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hepp, den kom inte med..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eulwen
2014-05-30 21:14
0

Fläcken syns. Det är förmodligen en goldenfläck som hamnat i det roanade området. Hon är alltså black/golden dalmation. Om det är golden vill säga, lite svårt att se. Kan vara cream elr buff. Hon är väl inte renavlad dalmatiner om jag minns rätt?

Frida B
2014-05-30 22:04
0

Nix inte renavlad, ska kolla stamtavlan när jag kommer hem men har för mig att det finns både golden och black i stamtavlan, något mer vet jag inte… Har inte stamtavlan här men åker hem på söndag och då ska jag kolla!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Svado
2014-05-30 23:14
1

Rätta mig nu om jag har fel, men ska inte dalmatian ha små prickar?

Detta marsvin har inga prickar alls utan ett stort svart fält o lite mer "roan" liknande inslag?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Frida B
2014-05-31 09:33
0

https://www.google.se/search?q=marsvin+black+dalmatian&espv=2&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=aIWJU-DqIqaQ4gT35YD4AQ&ved=0CC4QsAQ&biw=1242&bih=585#imgdii=_

Googlade på bilder, alla ser inte likadana ut. Sedan är hon väldigt ung ännu, och uppfödaren sa dessutom att hon inte var något vidare utställningsmarsvin… ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eulwen
2014-05-31 09:55
0

#5 Roan och dalmatiner är i stort sett samma sak med skillnaden att på dalmatiner har man avlat fram prickar och på roan en helroanad kropp. Det innebär att icke-renavlade djur med dessa gener kan se ut "lite hur som helst". I det här fallet sägs ena föräldern vara dalmatiner, då kan man kalla ungen dalmatiner. Men som du säger, hade man bara haft fotot på ungen att utgå efter hade det legat närmare att kalla den roan. :)

(Håll utkik i brevlådan, i nästa nummer av MM kommer en artikel om just roan/dalmatiner.)

Frida B
2014-06-02 16:57
0

Pappa: black dalmatiner   

Mamma: tort'n white.

Farfar: Self black

Farmor: black dalmatiner

Morfar: okänd

Mormor: DE golden/white

Så är väl därifrån goldenfläcken kommer ifrån! Hoppas inte den bleknar bara, himla charmigt faktiskt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

busKotten
2014-06-03 15:09
0

#7 Väldigt OT, men ditt tilltänkta uppfödarnamn är namnet på en Golden Retriever kennel här i Göteborg… Lustigt va ;)? Passar nog fint till marsvin också!

Eulwen
2014-06-03 15:27
0

#9 Det visste jag inte. Och då googlade jag ändå runt för att kolla så det inte var förknippat med något annat i större drag. 🙂