Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 860 ggr
Pica&Pip
0

Rätt kost?

Sonen har sen snart ett år tillbaka marsvin. Två snälla, goa, pigga killar som är hela familjens kelgrisar. De bor i köket och trivs bra med all uppmärksamhet de får. Men… de är så små! Ett år fyllda och väger bara 790 resp 850 gram. De är inte så långa, ca 22-24 cm (inte helt lätt att mäta en liten gris…) För mig känns de som de är i lagom hull, visserligen är det de första marsvinen som bor här men en del andra djur har vi haft. Man kan känna revbenen om man stryker dem utefter kroppen, men i övrigt känns inga ben. Frågan är om de får för dåligt varierad kost då de är kräsna (särskilt den ena som aldrig vill smaka på något nytt). Hö, kvistar och vatten har de alltid, broccoli eller vitkål får de varje dag som C-vitamin, en bit morot tillhör morgonritualen. Gurka, persilja, blåbärsris, lingonris och lite blad är gott godis ibland. Den ena kan också äta lite äpple som godis. Men andra sorters kål, paprika, tomat, salladskål, kålrot ratas fullkomligt. I övrigt får de lite 4-kornskross eller gröt till frukost (gröten gör vi på vetegroddar, kruskakli och ibland lite havregryn). Frågan är alltså om de får ok med mat och helt enkelt är två små killar (de är bröder) eller om vi ska försöka lära dem att äta en mer varierad kost.

Golvtid har de 1-2 timmar varje dag så de får motion också.

Acharial
0

Det är lite svårt att bedöma utan att se marsvinen. Är de ett år och runt 800 gram så är de normalviktiga. Många marsvin blir inte mer än så och andra blir större. 

Så länge de får 80% hö och 20% grönsaker/torrfoder så ska det inte vara något problem med vikten. Är det så att de är underviktiga kan du komplettera med lite mer pellets.

jossan...
0

Jag tycker att det låter bra, om dem är små/ fortfarande växer så kan du ge dem lite kraft pellets

Gud vad bra jag stavar…

Frida B
1

#2 tillägg; eller havregryn som kraft :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jossan...
0

Om de kom från en stor kull så kan de också växa långsammare kom jag på…

Gud vad bra jag stavar…

Fridaaaa
0

Jag har två hanar som är ganska små som väger runt 750-800 gram och är lagom hull. Så kolla hullet på dem. Vissa blir mindre än andra.

Jag ger mina havregryn som kraftfoder, sedan hö och grönsaker, nu får de mycket gräs utifrån (vänja långsamt) och då behövs inte lika mycket kraftfoder här.

#4 Eller tvärtom som min ena hane hehe kull på 6 stycken, han var en av de minsta, är en av de största nu, vara sköt i växten när han kom hit hehe väger ja runt 1200 gram nu xD (3 år i sommar). Ena brossan väger ännu mer. Men som du säger, vanligt tror jag med att de kan bli lite mindre om de är fler i kullen också.

TS Har du bild på marsvinen?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Pica&Pip
0

Tack för alla svar! Jag tror nu att de får tillräckligt med mat, nu är det ju lättare att variera kosten igen med grönt från trädgården. Men vi får väl fortsätta locka den kräsnaste att våga prova nytt. Just nu mumsar de gräs och blåbärsris. Jag vet inte alls hur stor deras kull, bara dessa två var kvar när vi köpte dem. Jag ska försöka få in lite foton på dem i helgen.