Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 720 ggr
Zella
2014-06-16 21:49
0

Sår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hämtade jag hem ett ompacerings marsvin och jag har idag märkt att hon har 5 st små sår bak på rumpan. De är alla lika stora och det ena är nästan helt läkt medans de andra fyra är likadana. Är det någon som har set något likande? Det jag oroar mig för är att det ska vara sellnic och att hon ska smitta de andra!

Zella
2014-06-16 21:50
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild till

Sanni
2014-06-17 10:05
0

Har hon haft kompisar i förra hemmet? Jag tycker det ser ut som bitmärken.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Zella
2014-06-17 10:35
0

Hon kommer från ett omplaceringshem som hon bodde i en dryg vecka innan jag adopterade henne. Där gick hon i en stor flockbur. Innan dess hade hon förlorat sin kompis och varit själv i några månader. Så det skulle ju kunna varit någon som bitit henne. Hon var tydligen lite uppstudsig när hon kom dit efter att ha gått själv ett tag men när jag samanförde henne med mina så var hon tydligt undergiven.

nightmares
2014-06-17 10:46
0

Ser ut som typiska bitmärken. Om såren var orsakade av ohyra/svamp så skulle jag förvänta mig mer kala områden med avbiten eller bortkliad päls. Men håll uppsikt framöver för säkerhets skull.

Zella
2014-06-23 10:20
0

Tack för svaren! Det var en lättnad. Men stackars liten som blivit så biten! Jag ska absolut hålla uppsikt för säkerthets skull