Pet utsällning?
Hej! Jo jag har två stycken marsvin. Jag ha alltid undrat om det går att ställa ut pet marsvin, rätta mig om jag har fel nu! Men går det att ställa ut pet marsvin?.. tacksam för svar :)
MVH Lovisa och kaninerna.
Ja det går utmärkt. Alla utställningar (vad jag vet) har för petmarsvin också. 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 kul att höra! :) Är det speciella färger eller så då?
MVH Lovisa och kaninerna.
#2 Nej, alla färger, hårlager ja alla marsvin är välkomna både utan och med stamtavla. Man dömer bland annat på hullet, klorna, ögonen mm, helheten, alltså inte efter någon standard. Man delas upp i könen och efter ålder, och ett marsvin från var grupp går vidare till final. (har för mig att en i alla fall från var grupp går vidare)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alla officiella utställningar har pet-class. På svenska marsvinsföreningens hemsida kan man se standarden för en pet-bedömning. Kortfattat handlar det om att marsvinet är i bra storlek, fina tassar, bra klippta klor, ren osv. Alltså bara sånt som ägaren kan påverka. Inget handlar om pälslängd, färg eller liknande :)
Alla marsvin kan ställas i pet, och djuret behöver inte vara registrerat i svenska marsvinsföreningen. Man får prova på att ställa på en utställning om man inte är medlem i SMF, vill man ställa fler gånger får man bli medlem :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida