Marsvin kladdig i pälsen
Hej, mitt ena marsvin är kladdigt i pälsen eller typ flottigt. Badade båda två marsvinen för ca en månad sen… men de andra marsvinet är inte alls kladdig i pälsen. Använde babyschampo… kan de va pga de? eller ska jag bada den igen?
Det kanske är typ kiss som fastnat i pälsen? Luktar det äckligt?
Är det på baken? De har ju en doftkörtel där som kan blir kladdig ibland. I så fall är det vara att tvätta med varmvatten. ;)
Hane eller hona? Jag tänker som #2 att det kanske är Talgkörteln. Vissa kan behöva tvättas oftare just på Talgkörteln. Bara varmvatten brukar dock inte funka för mig, lite diskmedel får man använda :) Har hört andra först smörja in med lite olja för att få smutsen att lättare lossna för att sen tvätta bort oljan med diskmedel.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Alltså han är kladdig i hela pälsen, när jag klappar honom på ryggen känns min hand äcklig efteråt.
Testa att bada honom i diskmedel. babyschampo hjälper inte när de är flottiga tror jag.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
oj diskmedel? går det? så starkt för det stackars djuret :(
Det går finfint att bada marsvin i diskmedel, tydligen behövs det om han är kladdig.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Handdiskmedel är inte speciellt starkt. Det är ju gjort för att man ska kunna utsätta händerna för det dagligen.