Annons:
Etiketterskötselartikel
Läst 64 ggr
Ljungåsen
2022-09-19 12:49

Talgkörteln

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla marsvin, oavsett kön, och oavsett om de är kastrerade eller inte, har en talgkörtel placerad på bakdelen, ungefär där svansen skulle ha suttit om de hade haft någon. Hur mycket talg som produceras är till stor del individuellt, men det är vanligare att okastrerade hanar har en rikligare produktion.

För mycket talg kring talgkörteln orsakar obehag hos marsvinet, så man behöver alltså hålla koll och göra rent när det har blivit för mycket. Olika marsvin påverkas olika mycket av att ha ett överskott av talg, så det är klokt att inspektera hur talgkörteln ser ut med jämna mellanrum, även om marsvinet inte verkar vara påverkad alls.

Färgen på talgen beror på färgen på marsvinets hud i området där talgkörteln sitter. Talgen kan alltså variera i färg från kolsvart om huden är svart, till gulvit om huden är ljusrosa.

Så hur gör man? Enklaste sättet, tycker jag, är att smörja in själva talgkörteln med vanlig matolja, enligt principen att fett löser fett. Sedan får marsvinet ha oljan där i en halvtimme till en timme, och efter det brukar man kunna skrapa bort talgen försiktigt med hjälp av naglarna. En del människor använder en tandborste, och det fungerar säkert också bra.

När talgen väl är borta brukar jag tvätta bort oljan med vanligt handdiskmedel, skölja ordentligt och föna torrt.

  • Redigerat 2022-09-19 14:09 av Ljungåsen
Annons:
Ljungåsen
2022-09-19 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Marsvinet på bilden är en okastrerad hane på snart fem år. Han är mycket känslig för att ha en smutsig talgkörtel, så det räcker att den är lätt smutsad för att han ska påverkas och bli jobbig mot kompisen.

På den här bilden kan man se hur lite talg som krävs för att han ska vara missnöjd. Eftersom han har ljusbrunt skinn är talgen också brun.

Ljungåsen
2022-09-19 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Avslutar med en bild på en ren talgkörtel.

Ida Adler
2022-09-19 13:40
#3

intressant fakta!!! tack för att du delar med dig.

Ida Adler

Ljungåsen
2022-09-19 13:57
#4

#3: Jag tar ju emot omplaceringsmarsvin, och det är mer regel än undantag att talgkörteln ser hemsk ut på dem när de kommer hit. Rent generellt så tror jag att det saknas kunskap om att talgkörteln finns, och att man behöver hålla rent där.

Upp till toppen
Annons: