Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 434 ggr
[Sockertoppens_kaniner]
2014-07-31 22:39
0

Vitaminer?

Hejsan! Jag har inga egna marsvin och inte så jättemycket erfarenhet av dem, jag har kaniner. ;) Men nu passar jag mina kompisars två virvelmarsvin. Har fått lite instruktioner om vad jag behöver göra och en av "uppgifterna" är att ge dem fyra droppar vitaminer var, på en grönsksaksbit varje kväll. Det är sådana här droppar på flaska. På flaskan står det B C, står väl förmodligen för vilka vitaminer den innehåller? Så nu undrar jag om vitaminerna verkligen är nödvändiga? Får de vitaminbrist om de inte får i sig dropparna? Är mest nyfiken! :)

Svarttusch
2014-07-31 22:45
1

Med tanke på att du bara är vakt åt dem ett tag ska du inte ändra något. Men ja, marsvin behöver c-vitamin, däremot förespråkar minst 99% av medlemmarna på den här sidan att det ges genom c-vitaminrika grönsaker, t. ex broccoli, paprika, vitkål osv istället för droppar. Du får gärna hälsa din kompis det och gärna be henne bli medlem här. Men eftersom det inte är dina marsvin så bör du bara fortsätta om din kompis gjort.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Svarttusch
2014-07-31 22:46
0

Men ja, får de inte dropparna och inte grönsaker så får de vitaminbrist och kan bli förlamade i bakänden och tillslut dö.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

[Sockertoppens_kaniner]
2014-07-31 22:51
0

#1 Självklart menar jag inte att jag ska ändra på något!! Var bara nyfiken på om dropparna verkligen var bra för dem. Tänkte som du, att det borde vara bättre att ge vitaminerna i form av vitaminrika grönsaker. Känns mer naturligt! :) Tack för ditt svar!

Svarttusch
2014-08-01 11:10
0

#3 Ja de naturliga sätten att få i sig vitaminer är självklart bättre. Varierade grönsaker är det absolut bästa. Däremot kan det vara så att det är för hög del c-vitamin i dropparna vilket gör att de inte kan tillgodogöra sig c-vitamin på bara grönsaker senare för att de fått för höga doser nu. Jag kan inte förklara så bra dock :P däremot är det bättre att de får vitamindropparna på grönsaker än att de får det i vattnet, större chans att de får i sig tillräckligt då :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

[Sockertoppens_kaniner]
2014-08-01 11:53
0

#4 Okej, jag förstår! :) Då är det alltså bättre att ge dropparna på grönsaker (som de sa till mig att göra) än att hälla dem i vattnet. Tackar!

Fridaaaa
2014-08-01 12:49
2

Någon som är billigare och bättre än vitamindroppar är ren c-vitamin, askorbinsyra :) Brukar jag ta lite grann ibland på grönsakerna på vintern, då man inte riktigt vet hur pass bra innehåll grönsakerna har vintertid 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.