Fråga ?
Hejsan jag är ny här, jag fick två marsvins hanar ut av min pojkvän igår på våran 7 månader dag (hör inte till ämnet men ändå) :-)
Jag har då två virvel marsvins hanar och dem är väldigt tama för att vara 7 veckor i min mening men även om dem springer iväg när jag ska ta upp dem så ligger dem helt stilla i min famn dem kan göra det i en hel halvtimme och dem säger ingenting, ska inte små marsvin typ ``prata`` ??😊
Fight another day and die tomorrow
Mina brukar vara mest tysta i famnen, och ibland kuttrar dem belåtet. Det är inget ovanligt att de är tysta med andra ord! Sedan när jag har båda hanar tillsammans händer det att de pratar lite sinsemellan.
Om du bara haft dem en dag är de troligen fortfarande lite förskräckta över allt nytt och då brukar marsvin vara tysta. När det börjat känna sig lite mer vana med dig och med omgivningarna kommer de säkert att börja prata lite när du kelar med dem. :)
Okej tack :-) förresten är det normalt att dem inte har ätit eller druckit på 24 timmar ?
#3 Nej det är inte normalt. Marsvin måste äta hö dagligen för att magen ska hållas igång och c-vitaminrika grönsaker dagligen. 100% att de inte ätit något alls eller druckit något alls? I början kan det vara så att de bara äter & dricker på natten nämligen när de kommit till nytt ställe
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nja jag gav dem två morötter och då började dem att äta det är väl inte farligt att ge?
#5 Nej morot är inte farligt att ge, germina det som godis då & då.
Har de kommit igång att äta höet?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Dom har bara smakat något hö strå än :-/ hoppas att morötterna sätter igång hungern på dem
Tror varsin morot kan göra dem mätta ;) fluffa till höet lite så det ser smaskigt ut, ge lite nytt och blanda med det gamla så det doftar gott. Marsvin tröttnar fort på höet som är där så man får lura dem att de får helt nytt ;-)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Här är en länk till en artikel om vilka grönsaker som är bra för marsvin:
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716767b9cb46223907898c-handla-ratt-till-marsvinen?articles-1
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare