Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 416 ggr
[Bambis]2
2014-08-10 11:59
0

Stödmatning

Hej! Har några frågor om angående stödmatning av marsvinsungar. Om tex. Marsvins mamman dör efter förlossningen, hur skall man då mata ungarna? Är det vanligt modersmjölks ärsettning som gäller? Och hur länge? Kan man ge vällingar ämnade för spädbarn tex. havre eller morotsvällingar? Kan en burkompis ta hand om ungar fast hon själv inta har några ungar? Är bara väldigt intresserad av att veta! ;)

Svarttusch
2014-08-10 12:37
0

kattungeersättning ska vara bra. Det bästa är att försöka få tag på en mamma som kan hjälpa till, kanske en mamma som bara fått ett barn etc. Försök tidigt att ge på ett lågt fat i buren så du slipper sitta och mata dygnet runt. Matar du med spruta blir det mycket jobb. De bör vara med en vuxen hona också som lär dem att vara marsvin.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

EvaLuna
2014-08-10 13:49
0

En sak att tänka på om man matar me spruta är att man ska va mycke mycke försiktigt så inte maten hamnar i luftstrupen. Långsamt & lugnt ska man mata, inte för mycke tryck eller för mycke mat åt gången.

[Bambis]2
2014-08-10 18:07
0

Kan man börja ge nån välling sort åt dem? och vid vilken ålder? :)

Svarttusch
2014-08-10 19:25
0

#3 Varför vill du ge välling? Marsvin dricker vanligtvis inte komjölk så jag förstår inte varför någon skulle ge dem det. Om de skulle vara små och behöva stödmatas direkt och apoteket är stängt kan man ge modersmjölksersättning (den från 0 månader), men det finns uppfödare som säger att det är något som bara gör att de överlever. De går inte upp i vikt. för det krävs kattungeersättning (KMR) eller Fortimel från apoteket. 

Jag skulle undvika välling, då finns det mycket annat som är bättre för dem. T. ex blött kli.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida