Dumma allergi
MisstĂ€nker allergi mot mina grisar. đ
Börjar precis som det gjorde med rÄttorna och det Àr att jag kÀnner av nÀr jag stÀdar hos dom.
Min fina sambo har tack och lov tagit pÄ sig att sköta stÀdningen tills vidare och om jag ska hjÀlpa blir det andningsskydd för att underlÀtta.
Tror det kommer vara lÀttare Àn med rÄttorna dÄ marsvinen inte konstant klÀttrar pÄ en och kissar överallt. Och fÄr ju inte en massa rivsÄr som jag fick nÀr jag hade rÄttorna.
SÄ jag har förhoppningar att kunna behÄlla mina grisar ÀndÄ. Men otroligt trist, dÄ jag trodde att det skulle fungera och dÄ blir det inte fler grisar sen heller.
NĂ€ supertrist verkligen.
Ăr du sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r MARSVINEN som du Ă€r allergisk mot? Det kan ju vara spĂ„net/höet. Vad anvĂ€nder du för bottenmaterial? :)
Jag brukar reagera nÀr jag stÀdar buren, men det gÄr alltid över inom ca 20 min. Har haft marsvin i mÄnga Är och det har aldrig blivit vÀrre. Ibland kan jag fÄ rodnad/klÄda pÄ halsen/hakan nÀr jag gosat med grisarna men det gÄr ocksÄ alltid över inom en kvart.
SÄ om du har tur blir det aldrig vÀrre Àn som det Àr nu.
#1 Inte 100 men har allergitestat mot grÀs m.m och det enda jag visat allergi mot Àr just gnagargruppen. AnvÀnder hampaströ.
#2 Skönt att höra om nĂ„n som haft mĂ„nga Ă„r och att det inte blir vĂ€rre. đ
Jag hoppas ocksÄ förstÄs att det inte blir vÀrre. Vill ha mina grisar hÀr hemma.
Just rÄttor och rivsÄr frÄn deras klor Àr ju vÀldigt allergiframkallande, men det kan ju ha gjort att du Àr lite extra kÀnslig mot andra gnagare. Skydd nÀr du rengör lÄter som en bra lösning. Jag har sjÀlv nÄgot som heter MCS, kallat doftöverkÀnslighet eller kemisk kÀnslighet vilket gör att jag kan reagera som att jag vore allergisk trots att jag inte Àr det! Jag anvÀnder nÄt som heter nasaleaze som skyddar nÀsslemhinnan för att motverka reaktionerna, kanske det kan hjÀlpa dig med (Àr ju för allergiska egentligen). Kan köpas pÄ hÀlsokost eller tex vitaminvaruhuset.se Lycka till, hoppas det inte blir vÀrre!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Hur reagerar du pÄ marsvinen eller buren?
Jag klarar inte av att stÀda marsvinsburarna heller men jag har inga större problem med marsvinen i sig, om jag inte hÄller pÄ för mycket med dem dÄ mina hÀnder börjar klia.
Eftersom grisarna Àr mina sÄ mÄste jag ju dock stÀda sÄ jag har löst det genom att anvÀnda en sÄn dÀr mÄlarmask för nÀsa och mun, sÄ slipper jag andas in, vad det nu Àr jag reagerar pÄ, direkt och har handskar pÄ mig eftersom jag reagerar nÀr det blir För mycket "djur" pÄ dem :P
För mig Ă€r det inte spĂ„net jag reagerar pĂ„ dĂ„ jag anvĂ€nder och har anvĂ€nt samma till rĂ„ttorna utan problem i nĂ„got Ă„r innan grisarna kom hit :) Ăven jag anvĂ€nder LĂ€ttströ precis som du TS.
Hur yttrar sig allergin? KlÄda, andningssvÄrigheter, snuva?
Om det Àr de tre som jag nÀmnt sÄ prova att införskaffa en mÄlarmask! 2st kostar typ 30kr pÄ rusta och se om det blir bÀttre. Tidigare kunde jag inte andas dagen efter men med den pÄ Àr det inga problem :)
med vÀnliga hÀlsningar Zakaraa
(lÀnk:) Zakaraa's RÄttuppfödning
#4 Tack för tipset, ska kolla upp det. đ
#5, #6
Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r det bara andningen som pĂ„verkas. Och det kĂ€nns av ett tag efter att jag stĂ€dat buren. Ibland kan jag ocksĂ„ bli snuvig, dock ingen klĂ„da Ă€n i alla fall.
Ska testa köpa hem en mĂ„larmask dĂ„. Skadar ju inte att testa đ
EngĂ„ngshandskar har jag redan hemma dĂ„ jag har problem med eksem sĂ„ dĂ„ Ă€r det bara att vara petig. đ
#7 Hoppas det löser sig! Vet sjĂ€lv hur hemskt det kĂ€nns nĂ€r man vĂ€l börjar inse att man reagerar pĂ„ sina pĂ€lsklingar, inte för att det har hindrat mig frĂ„n att vara djurĂ€gare av just det djurslaget đ Alla lösningar Ă€r bra utom de dĂ„liga, hehe :)
2011 nÀr jag blev som vÀrst (nÀsselutslag över hela kroppen samt grov astma) fick jag avveckla hanflocken med rÄttor men nu 3 Är senare Àr jag han-Àgare igen utan Större problem <3
BerÀtta gÀrna hur det kÀnns efter du provat maskerna! Om du nu provar det vill sÀga :)
med vÀnliga hÀlsningar Zakaraa
(lÀnk:) Zakaraa's RÄttuppfödning
#8 Ja det var verkligen hemskt nÀr jag först insÄg att jag inte tÄlde rÄttorna. Förstod det ju redan före jag tog allergitestet, men det var ÀndÄ jobbigt att dessutom fÄ ett svar pÄ allergitestet.
SĂ„ egentligen borde jag kanske lĂ„ta bli smĂ„djur helt, men det gĂ„r bara inte. Inte Ă€n Ă„tminstone. đ
Skönt att det blev bÀttre för dig, hanrÄttor Àr ju det mysigaste (saknar mina gubbar massor)
Ska göra det. FĂ„r se nĂ€r jag kan Ă„ka och köpa bara. đ
Det fungerar bÀttre faktiskt. Och har testat byta ut hampaströet och tror faktiskt att det delvis varit problemet dÄ det kÀnns bÀttre nu nÀr vi inte har det mer.
SĂ„ kĂ€nner lite mer förhoppningar kring att det kanske inte Ă€r marsvinen i sig som Ă€r största problemet. Och med lite tur kanske jag t.o,m tĂ„l marsvinen. Brukar ju inte kĂ€nna av nĂ€r jag pysslar med dom sĂ„. đ