Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1426 ggr
Svado
2

Smarta tips inför graviditet.

Hej allihop!

Jag och min väninna har tillsammans bestämt oss för att ta en kull marsvinsungar. Vi har friska föräldradjur som inte är för gamla eller på annat sätt inte är i skick att få kull på.

Syftet med kullen: Vi ska spara alla ungarna. Honorna ska stanna hos mig (jag har bara honor i övrigt) och hanarna flyttar till min väninna som bara har hanar o som har köpt en extra bur samt bokat en liten hane söderöver som ska flytta upp hit i höst o bli sällskap åt eventuella han-bebisar som blir i kullen.

Mina marsvinstjejjer är 3st just nu o kommer när ungarna föds bo i en stor "bokhylle-bur" och dessutom varje dag så länge vädret tillåter så bor de i en stor utebur i trädgården flera timmar varje dag.

Jag har aldrig haft marsvinsbebisar eller varit med om en marsvinsfödsel så jag söker lite tips o idéer på saker man kan behöva.

Vad behöver jag inhandla speciellt? Jag har nyligen haft en kaninkull o i och med det så köptes det in stödmatningsmaterial plus kattmjölksersättning (behövde inte använda detta men köptes in utifall att). Funkar detta på marsvin också eller är det någon annan ersättningsmjölk jag ska köpa? Utifall att det värsta tänkbara inträffar så vill jag vara förberedd och kunna stödmata!
Och, OM jag måste stödmata, hur ofta och hur mycket ska en marsvinsbebis äta?

Alla mina honor har varsina hus, o äter såklart finfin pellets varje dag (selective), fri tillgång på hö och gräs/maskrosor dagligen i knippen. Vad behöver nyfödda marsvinsbebisar äta? Något speciellt jag ska inhandla till dom? 

Tips på bra pellets för juniorer?

Kan småbebismarsvinen o mamman bo tillsammans med de andra honorna, eller bör jag flytta på henne till egen bur?

Hur länge ammar marsvinsmammor sina bebisar, och när kan vi flytta på eventuella hanar över till min väninnas hem?

Behöver jag inhandla Critical Care? Och isåfall, vart får man tag på detta? 

Pengar för eventuella komplikationer finns, flera tusen har vi sparat så skulle något hända är pengar inte ett problem. Jag har förstått att det kan bli problem oftare hos marsvin än andra smådjur så därför har vi avsatt en slant till veterinär.

Ge mig gärna tips på andra saker som ni som erfarna uppfödare vet om men som en "noob" som jag kanske inte alls har en aning om.

Alla tips o förslag mottages!

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Svarttusch
2

Gällande ersättning så funkar katteunge-ersättning i början, sen sägs fortimel vara en av de bättre. Men har du nära till ett apotek tycker jag inte det är något du behöver ha hemma. För de klarar sig oftast till en början på kattunge-ersättning. Jag har läst någonstans att getmjölk är nått av det bästa att ge ungar om det behövs, men jag vet inte helt 100% på den. 

Selective-pellets kan jag tycka är lite stora att tugga, så kanske försöka "krossa" de lite när ungarna kommer? Och när man har en mamma med kull är det otroligt bra att ha mycket som är lätt att äta i buren. Kligröt med vetegroddar i, havregryn (torra som kraftfoder) osv. Det tar mycket på honan att ge di och ta hand om de små. Och allt som mamman kan äta kan bebisarna äta. Jag tänkte inte speciellt på kraftfodret för ungarna utan för mamman när jag hade kull. Jag t. ex stod och rev vitkålen i mindre bitar så ungarna skulle kunna äta. Ungarna åt istället på de stora bitarna, tji fick jag :P Men det skadar väl inte att ha lite mindre bitar i alla fall tänker jag :) Jag tror inte du behöver byta pellets till ungarna, selective funkar nog fint. 

Honan mår bara bra av att vara i flocken om det är en bra fungerande flock. En dräktig hona ska inte vara själv, men hon får heller inte stressas för mycket. Blir det för jobbigt kanske hon och bara en annan hona kan sättas i en annan bur? Hon ska absolut inte sitta själv, då finns risk att hon slutar äta. 

honan ger di i 4-5 veckor, men hanarna ska flyttas vid fyra veckor för att de som tidigast kan bli könsmogna då. De ska då sättas tillsammans med en vuxen hane helst (eller en äldre än dem själva i alla fall) som fortsätter uppfostra dem. Honorna ska gå kvar med mamman till fem veckor minst. 

Critical Care kan du gott ha hemma. Det har jag oavsett om jag har ungar eller inte, det är en bra sak att ha då det är lite jobbigare att få tag på. Lägg påsen i frysen så håller den längre (det oblandade pulvret alltså). Det köper man hos veterinär. Det finns några webbshoppar som har det också, men med frakt och väntetid brukar det löna sig att köpa det hos vetten. Har du hyffsat nära till en sådan räcker det med att köpa den lilla påsen och köpa mer om det skulle behövas senare. De säljer inte så mycket av sånt så var noga med att kolla datum, jag fick med mig en gammal påse första gången jag köpte. 

Det absolut viktigaste är att se till att honan äter hela tiden. Slutar hon äta kan hon få toxicos och då kan både ungar och mamman dö. Så i slutet av dräktigheten kan det vara bra att "muta" lite med godsaker. Stick till favoritgrönsaken, ge kligröt, fluffa upp höet osv. Är det möjligt så kan man ge gräs eller odla eget havregräs. Om hon utvecklar toxicos är det viktigt att agera blixtsnabbt. Tvångsmata, försöka få tag på kortison och tvångsmata lite mer.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Svado
0

Hej!

Supertack för ditt bra svar! Hur märker man isåfall att honan har Toxicos? Är det att anta per automatik att hon får det OM hon slutar äta när ungarna är födda eller strax innan?

Hur tvångsmatar man ett marsvin? 🤦‍♂️ 

Hon är ett stort matvrak o har varit hela tiden så det lär hur som helst märkas rätt omgående om det är fråga om något sånt.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Svarttusch
0

Om hon slutar äta, sitter still och luktar aceton ur munnen har hon utvecklat det säger andra uppfödare. Om hon "bara" äter mindre så erbjud oftare. I slutet kan man få dela upp grönsaksgivan på två eller tre tillfällen för ungarna gör att det är jobbigt att äta. 

Tvångsmata görs lättast med en pipett (om det är Critical Care man matar med). De är inte helt lätta att få tag i, men vetten kanske har. Man fyller pipetten och sticker in den i sidan av munnen och matar på. Då brukar de svälja. Är marsvinet inte helt dåligt kan man ofta använda baksidan av en sked och se om marsvinet själv slickar/tuggar i sig det.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Candy123
0

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[julia&marsvin]
0

Åå! Att få ungar är ju så underbart! Jag blev så stolt över min hona då! Du skrev ju att marsvinsungarna skulle få tillgång till gräs. Det är jättebra men låt dem vänja sig. Deras små magar är ju inte vana vid någonting i början. Det gäller egentligen med allt, att de måste vänja sig. Det var vad jag fick höra när mitt marsvin skulle få ungar. ;)

HPmarsvinet
0

Hur har det gått?