Bur storlek
Jag tycker att det är för liten mini storlek på burar enligt l80. Vad tycker ni är godkänd storlek för 2 marsvin? Skulle vilja ha en "Billy bur", men har inte plats med det. Jag får plats för en bur som är 120cm. Tycker ni att det är en godkänd storlek?
Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/
120 duger fint till två marsvin.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
120 funkar för två marsvin, se till att de kan komma ut och springa på golvet varje dag så de får motion. Lägg gärna en filt el liknande på golvet och gömställen som de kan springa mellan :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
120x50 (60) går bra till två marsvin. Jag personligen har inga under det eftersom varsitt gömställe bland annat ska få plats 🙂 Men går bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
skulle inte 120 duga till 3 marsvin? lr borde man inte ha 3 med tanke på att nån kanske blir utstött? :)
#4 Lagligt sätt får man ha 3 marsvin i en 120x50 (man kan inte bara skriva 120 bur säger ingenting) men jag personligen skulle max ha 2 marsvin där i, tycker det blir för trångt annars eftersom det ska finnas 3 gömställen bland annat.
jag har tittat på en bur som är 120x58
Med Vänliga Hälsningar Åsa och Djuren, http://athelas.cybersite.se/
#6 Blir bra till 2 🙂
#4 Det är lite lätt omöjligt att säga om det funkar med tre marsvin i en 120 bur eller inte utan att veta mer om själva marsvinen. Jag skulle börja med två, och se hur de blir mot varandra. Är de t. ex trygga marsvin som ofta vilar tillsammans och inte verkar ha ett behov av att komma bort från varandra kan man kanske skaffa ett marsvin till. Jag har haft några par med marsvin och jag har aldrig sett någon vara utanför så det är inte säkert det skulle vara ett problem. Det är nästan större risk att någon blir utanför om man har tre :)
Rent lagligt sett får man till och med ha tre marsvin i en 100*50 bur om jag inte missminner mig. Men det innebär inte att det är bra ;)
Jag skulle börja med två marsvin helt enkelt, för de är inte så stor risk att någon skulle bli utanför. I en 120*50 får man dock enligt lagen ha 4 marsvin, men det är det lite för trångt för kan jag tycka.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
ska köpa en bur som har storleken 140 cm lång och 75 bred passar den 4 marsvin?
#9 Ja du får ha 7 marsvin där i så hade haft max 4 st där i.
eller vad tkr ni , ska jag hålla mig till 2 , sorry att jag snor tråden hehe.
#11 köp den buren du tänkt, sen kan du börja med två och se om du orkar med fler :) Det som ändras med två till fyra är ju att det blir mer att städa, mer grönsaker att ge, mer hö att ge osv. Det blir ju mer jobb om man t. ex hade fyra stycken men i två olika burar, men ändå blir det ju lite mer jobb. Börja långsamt tycker jag :)
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag skulle säga att det beror på hur bra marsvinen kommer överens med varandra. Mina två honor fungerade inte ihop i en 120 x 60 cm bur, det var för litet.
Hummm….några ideer på hur man skulle kunna bygga ut en 110 bur? När jag köpte i affären fick jag i trycket att den va 120 men idag när jag sågade till en planka att ha som övervåning så va den för stor! Mätte buren igen och den är 110. Rinhde djuraffären men utan kvitto osv så kan dom inte göra nåt.