Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 709 ggr
Chip&Dale
2014-08-19 07:20
0

chipsi superströ

Någon som vet något om Chipsi superströ? Tänkte beställa men ville kolla här först :-)

Fridaaaa
2014-08-19 07:56
1

Dyrt var det första jag tänkte. 

Inget strö jag testat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chip&Dale
2014-08-19 07:58
0

Jaha ok…jag som tyckte det va billigare än hos djuraffären haha…vart hittar man det billigaste? Har ingen "granngård"

Fridaaaa
2014-08-19 08:04
0

#2 Ja lite billigare men var inte mycket, sedan tillkommer ju frakt också. 
Har ni inget som säljer kutterspån alls? kollade du återförsäljare av easyströ på svenska foders hemsida?

Chip&Dale
2014-08-19 08:14
0
Fridaaaa
2014-08-19 08:23
0

#4 Har ni det i närheten? För kollade frakten och står att det är dyr frakt om det hemleverans utanför Fritsla, 200 kr per mil utanför där.

Chip&Dale
2014-08-19 12:42
0

Har inte kommit så långt…. är helt förvirrad just nu. Vad är skillnad på träpellets och spån och kutterspån och allt som finns…blir ju yr.

Fridaaaa
2014-08-19 13:09
0

#6 Kutterspån är en slags spån. Jag har t.ex easyströ som med är en slags spån kan man väl egentligen säga.
Träpellets hade jag inte haft till marsvin, alldeles för hårt för dem att gå på, är om man "smullar" dem i såfall (de smulas ner när det kommer vatten/urin mm på dem).

Chip&Dale
2014-08-19 13:48
0

Då fortsätter jag nog bara använda.det vanliga sågspånet…

Marsvinsmamman
2014-08-19 22:16
3

Liten översikt:

Sågspån är det finkornigaste spånet, nästan som mannagryn eller grahamsmjöl i konsistensen. 

Kutterspån är träspån i form av små  tunna flagor.

Träpellets/stallpellets är sågspån som är ihoppressat till pellets. Man ska vattna på dem så sväller de och blir till vanligt sågspån. Lättare att lagra hemma än sågspån om man har ont om plats. Lägg ett par liter pellets i en hink, spola med handduschen ovanpå, och låt stå en stund. Strax har du en proppfull spann med sågspån.

Halmpellets är finklippt halm som är hoppressat till pellets. Ska också vattnas före användning för att förvandlas till bra underlag. Nackdel med många halmpelletssorter är att de luktar. Ibland är halmen som det är gjort av inte bästa kvalitet. Skiljer sig mycket mellan fabrikaten.

Easyströ är halm som är klippt i små små bitar.

Lättströ från granngården är gjord av hampa som är klippt i små små bitar.

Torvströ är torv helt enkel, liknar blomjord i konsistensen.

Hoppas det var till hjälp i ditt ströval, ts.