Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 2020 ggr
[Milicious]
0

HJÄLP! Marsvin

Hej! Nu behöver jag tips och råd. Har råkat ut för något konstigt. Igår när jag kom hem efter att ha hämtat mitt barn från dagis stod en kartong utanför dörren. Eh? I låg två marsvin. De är inte fräscha. En virvel och en långhårig. De hade långa klor, otroligt smutsiga öron (jag får inte bort allt - grå/svart äckligt smuts) pälsen var så smutsig att den var sträv. Båda hade klet (bajs?) på ett 'halvkalt' ställe mellan rumpan och ryggen. Det är ingrott och jag får inte bort allt. Den ena är social och framåt, den andra verkar aldrig blivit hanterad. Jag ringde veterinären och frågade vilka 'options' som finns. Jag har inte ekonomin att betala veterinär så de sa att det enda de kunde göra var att låta dem somna in. Kändes inte ok då marsvinen annars är pigga och äter. Särskilt den sociala. Som är lite för tjock. Nu undrar jag vad ni skulle göra? Vad kan jag göra? Jag har kaniner så hade lyckligtvis en bur hemma . Med vänlig hälsning, Charlotte

[Milicious]
0

Jag har till imorgon på mig att bestämma mig ang att ta bort dem eller inte.

Calcifer
0

Jag tycker du ska kolla upp facebook grupper i din närhet där du kan lägga ut en annons kring marsvinen, och se om någon annan har ekonomi och möjlighet att erbjuda dem ett bra hem. Det är ju inte "ditt fel" så att säga, och jag tycker inte du ska känna dig hemsk om du t:ex försöker hitta någon annan som kan ta dem eller låter dem somna in. Att somna in är ju bättre än den vanvård de tydligen fått utstå, om det skulle komma till det.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
1

Stor eloge för övrigt, till dig för att du ger dem en tanke där många skulle lämnat kartongen där den stod!

[Milicious]
0

Tack ☺️ Vågar inte lägga ut dem med tanke på hur misskötta de är. Jag badade dem igår men behöver säkert göra det 2 ggr till. Har tagit lite fotografier idag dock.

[Milicious]
0

Tack ☺️ Vågar inte lägga ut dem med tanke på hur misskötta de är. Jag badade dem igår men behöver säkert göra det 2 ggr till. Har tagit lite fotografier idag dock.

devilsdaughter
0

Var bor du? Sätt upp lappar och kolla om någon är villig att ta hand om dem, lägg ut annonser osv, varför har du bara till imorgon på dig?

[Milicious]
0

#6 Angående avlivning. Veterinären kan ta bort dem gratis men inte undersöka dem.

[Milicious]
0

#6 Angående avlivning. Veterinären kan ta bort dem gratis men inte undersöka dem.

JonnaCecilia
0

Kletet är nog från en körtel de har där. Kan fås bort med yes diskmedel som du gnuggar in o låter ligga där i 10-15 min och sen tvättar bort. Har du alltså djurschampo sen kaninerna som du tvättat dem med? Så himla fint att du ställer upp för dem. Tycker inte du ska skämmas för att lägga ut en annons om dem om du inte kan ha dem själv, förklara situationen som den är så kommer nog folk förstå precis som vi här. Du säger ju att allmäntillståndet är bra, de är pigga och äter, så jag förstår och håller med om att det inte är rätt att ta bort dem, men förstår ju om du inte kan ta hand om ett par marsvin hux flux. Som jag ser det angående din fråga har du ju tre alternativ Avlivning Behålla dem Omplacering Vad känns bäst för dig? Var bor du? Om du bor i Göteborgstrakten kanske Eragons kan ta emot dem? Lycka till, skönt att de har det bra för stunden :)

[Milicious]
0

Hej! Vad skönt att höra att ni tycker att det är ok. Avlivning är uteslutet då de är pigga och ögonen klara. Badade dem i Yes. Om det finns en körtel därbak och 'det bara' är det som geggar så är det ju inte kostsamt. Öronen kanske jag kan få råd om. Sätter in en bild på topsen från det sociala marsvinet. De är fortfarande smutsiga och det sitter fast. Olivolja? Har kikat tänder på den sociala och de ser ok ut. Måste kila på vilden oxå.

[Milicious]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[Milicious]
0

Jag bor i Västmanland

Calcifer
0

Se dig för om det kan tänkas finnas någon uppfödare i närheten. De är ju oftast rutinerade och har bra koll, så skulle det finnas en sådan som kan tänkas ge marvinen ett hem - permanent eller tills de går att omplacera - så kan det ju vara en riktigt god idé.

JonnaCecilia
0

Olivolja eller babyolja. Det var smutsiga tops! Rengjorde mina marsvins öron häromdagen, första gången sen jag fick dem i januari, de blev knappt smutsiga alls, en halv millimeter ljusgrått kanske… Hur har de ens blivit så smutsiga?! Gissar att det bara är körteln där bak, den brukar man få rengöra då och då. Jag är glad att höra att du inte tänker avliva pigga och glada djur! :)

Rmk02
0

jag bor också i västmaland! men jag tycker att du är duktig som ställer upp för marsvinen

mrsLadybug
2

Vilken vardagshjälte! Tummen upp till dig! …och stackars marsvin… Undrar vem som har hjärta att göra så där mot djur… Tur att det var du som hittade dem iaf! (hur det än slutar så får de ju lite vård och kärlek nu låter det som :) )

gickan87
1

Kan transport ordnas till Gävle/Uppsala Kan jag erbjuda ett hem åt dem. Stor eloge till dig som tagit dig an dem!

MVH Erika :)

[Milicious]
1

Tack alla 😊 #17 Jag själv har inte körkort men kanske någon här kan hjälpa till? Bor i Västerås . Vore UNDERBART om de får ett riktigt marsvinshem.

[Milicious]
2

Olivolja har jag hemma så jag prövar det. Imorgon blir det bada igen. Det var inte så poppis men hann inte klart och nu när jag vet att de har en körtel där bak är jag inte orolig att de har ont och vågar ta lite mer där. Tack för era råd. Mycket värdefullt. Blir lite paff att veterinärassistenten inte sa något om doftkörtlar utan att det kan vara en hudåkomma. Gissa om jag kommer ringa och påtala det imorgon 😃👍

Mirinda
2

Tyvärr finns det många veterinärer som inte är så kunniga på marsvin. Därför är jag inte särskilt förvånad över att assistenten inte visste om Talgkörteln.

De små krabaterna hade tur som hamnade hos dig. Det är inte alla som skulle ha tagit sig an dem som du gjort. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dem, oavsett om det blir hos dig eller någon annan.

Jag är så glad att  det finns så fina djurvänner. Och då tänker jag både på Milicious och alla ni som svarat. Ni har ett hjärtevärmande engagemang.🌺

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

millib
0

Jag kan också ta dem, bor norr om sthlm så kan du få in dem till iaf Sthlm så…

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

[Milicious]
2
[Milicious]
2
[Milicious]
1
JonnaCecilia
0

Nämen sicka sötingar! Hur kan nån vanvårda de där, det går över mitt förstånd! (Det gjorde det i och för sig innan jag såg bilderna också, och hade väl gjort oavsett hur de såg ut… :P)

Aristarcos
1

Stor eloge som tar hand om dem tillfälligt, du ska se att du snart hittar ett marsvinshem till dem !

Tänkvärt, var försiktig med drag för dem, de är rätt känsliga och kan gå och bli förkylda. Marsvin visar inte att de är sjuka förrns det gått rätt långt. Vid bad är det bra om man torkar dem så mycket det går och fönar dem med svag värme torra, så de inte blir kalla =) Det klarar sig bra på hö, och lite färska grönsaker med c-vitamin, som bla vitkål, broccoli, paprika m.m eller annat som de behöver för sin c-vitamin dos dagligen, brukar inte behövas c-vitamin giva,  tills du hittar ett nytt hem till dem.

Lycka till !!

mrsLadybug
0

Åh, vad söta de är! Härligt att flera har erbjudit dem hem, hoppas att det löser sig med transport!

Har hört att det finns grupper på Facebook där man kan annonsera om transporthjälp, värt att kolla upp kanske?

[rumelle]
0

Åh vad underbar du är som tar hand om dem och ger dem en ny chans! Det värmer alltid mitt hjärta när folk gör insatser för de som inte kan säga ifrån själva. 
De ser väldigt fina ut tycker jag. Och jag hoppas att du snart hittar ett nytt och bra hem åt dem! :)

Binajis
3

Kanske har jag missat någon som sagt det redan, men du skulle behöva kolla kön på marsvinen. Kan den tjocka vara en dräktig hona? Stor eloge till dig, någon måste veta att du är en djurmänniska som lämnar marsvinen hos dig :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Aristarcos
0

#29 Det har du en god fundering, dock tyckte inte jag någon av dem just nu såg synligt dräktiga, men självklart stor risk så länge man inte kan fastställa att båda är av samma kön.

[Milicious]
1

De ser likadana ut så det är samma kön iaf. Sätter ut en annons här och hänvisar till detta i lägg :0)

Mirinda
0

Vi håller tummar och tassar här för snabba svar på annonsen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Binajis
1

Kollade din annons men bestämde mig för att skriva i den här tråden istället för att inte kapa den andra. Detta är ingen kritik mot dig TS, tycker du gjort en jättebra insats med dom här två killarna! Har du någon klosax? De verkar nämligen ha mycket långa klor som kan vara idé att klippa innan de byter hem :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Milicious]
0
[Milicious]
0

klart att jag har klosax. Har fått mycket hjälp här och ännu mer på Eragons FB grupp. Det ena marsvinet hade även förhårdnad som såg ut som en lång klo . Denna har jag klippt av och filat. Har klippt deras klor 2 ggr, rensat öronen rejält 2 ggr mm mm. Kan sätta in en före och efter bild om du vill. Just för tillfället har jag bara en före bild

[Milicious]
0

Före bilden