Banangalna!
Måste bara berätta, mina marsvin har blivit helt galna i banan! De har aldrig varit intresserade av banan innan men häromdagen satt de i mitt knä, och jag åt en banan, de luktade jättemycket och var nästan på väg att smaka på skalet som hängde ner lite så jag erbjöd dem varsin pyttebit och de blev som galna! Har aldrig sett de såna förr; nog för att Blixten är ett matvrak, men nu stod båda på min hand och arm för att nå upp till bananen, försökte komma åt skalet eller vad son helst. Virre, som vanligtvis är rätt tyst, blyg och inte superintresserad av mat gav ifrån sig ett pip jag aldrig hört förr (alltså inte det vanliga matpipet som båda gör när jag kommer med grönsaker) och när de fick en pyttebit till så kurrade de av njutning! Och jag fick typ trycka in resten av bananen i munnen och slänga ifrån mig skalet innan de hann tugga klart för att inte bli attackerad igen 😜 Synd att de inte kan få banan oftare, de fick varsin pyttebit idag igen men nästa gång får bli typ till jul… vill ju inte att de ska få diabetes eller nåt! 😉 Inte lätt att vara hård mot dem, vet ju att det är för deras bästa men vill ju ge dem allt hehe. Får undvika att ha bananer hemma helt enkelt, så kan vi inte falla för frestelsen 😄
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Hahah aw, när jag satt och åt en banan försökte mitt marsvin ta av den, och lyckades ta en bit av skalet…Hon fick lite av bananen så hon slutade (:
Haha, ja mina slutade ju inte. De slukade sina små bitar och fortsatte försöka äta upp resten av bananen, skalet… så söta!
Banan är väldigt skadligt för marsvin i större mängder. Ta och hör med någon kunnig innan. Googlar du marsvin banan så kommer det upp att det är två marsvin som fick en banan att dela på, och dog
#3 Det är bra att du informerar för andra som kanske läser tråden, men jag får ändå känslan av att TS gett väldigt små bitar som inte ska vara farligt :) De verkar absolut inte fått en hel banan att dela på :)
Sen ska väl alla tänka på att frukt är inget marsvin ska ha mycket av, inte heller ofta, då det är för energirikt för marsvin :) Bättre med grönsaker med mycket c-vitamin. Men att ge en liten liten bit banan då och då är ingen fara :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#3 + #4 Nej det var som sagt pyttebitar det handlade om. :) Har lusläst typ alla Artiklar om marsvin och vad de kan äta jag kommit över. Vissa saker går ju bra att ge i små mängder, som spenat eller banan, men kan vara skadligt om de får mycket. Frukt öht får de ytterst sällan, bara som lite godis sådär en gång i månaden kanske. De kan få en större bit äpple än banan de gångerna men det handlar ändå bara om något gram, de fick inte ens en skiva var så du kan vara lugn #3 :)
Basdieten är obegränsat med hö (såklart), havregryn med lite nyponpulver som c-vitaminberikning och lite grönsaker såsom paprika/kålrot/broccoli/morot eller vad vi nu har hemma, i lämplig mängd!
Innan jag gav mitt marsvin banan så googlade jag först innan, ifall hon kunde äta det, och hur mycket osv. Vill ju inte att Charlie skulle vli sjuk (:
Just sayin!
Mina marsvin säger "NÄÄÄÄÄ BLÄÄÄÄ DET DÄR ÄR JU INTE MAT!" så fort man håller fram en banan åt dem. :P
#7 Ja, det är jättebra för de som kanske inte vet, man får vara försiktig med att ge för mycket till de små liven :) Tror inte jag skulle ge så mycket som vikten av en hel banan av någonting till två små marsvin, det blir ju jättemycket för dem! Som om vi skulle äta flera kilo banan på en gång, det skulle nog inte vara så hälsosamt det heller! :P Svårt att tänka på att de är så små så även små bitar är stora för dem! :) #8 Haha, ja det gjorde mina med tills just denna bananen, som måste ha luktat alldeles underbart, och nu är det deras favorit verkar det som!
#6 Förresten, du pratar bara om ditt marsvin i singular, har du inte två? :) Marsvin är flockdjur som mår bäst av att leva ihop med andra marsvin!
Våra marsvin är också banangalna, särskilt den ene som dessutom älskar honungsmelon. En vindruva kan också slinka ner om de får chansen.
Ger man enstaka småbitar av de här supersöta frukterna vid sällsynta tillfällen är det ingen fara.
Jag blev också "anfallen" sist jag gav dem var sin liten bananbit. Vårt framfusigaste lilla matvrak lyckades hugga tag i skalet och jag fick ha en liten dragkamp med honom om det. Jag hade inte tänkt tanken att de kunde gilla skalen. Eftersom det var eko-bananer vågade jag mig på att ge dem några småbitar av skalet. Vilken fest!😃
Ni som vet bättre än jag; finns det något i bananskal som är skadligt (tänker förstås inte på besprutningsmedel). Skalet är ju inte alls lika sött som själva bananen. Så vad sockermängden beträffar borde det väl skalet vara mindre onyttigt än själva bananen? Eller är jag ute och cyklar nu?🤔
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Hmm, min ena drog också i skalet, men fick inget trots att det var ekobanan. Tänkte inte på att det skulle gå att äta öht :)
Nej, det var ju det jag inte heller hade trott. Om det nu inte är något skadligt i obesprutade bananskal, så har våra grisar gått miste om en hel del godbitar.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare