Något tips?
Vart kan man hitta bra marsvin som finns i Gbg? Är orolig för att om jag lämnar tillbaka hanen att det inte finns någon hona!
Du kan inte lämna tillbaka honan istället? Om hanen du har är en bebis så kan han ju utan problem sättas ihop med en lite äldre hane på några månader. Brukar vara lättare att hitta hanar till salu. Hoppas att det löser sig hursomhelst.
1# Hanen är ganska kaxig och rädd santidigt så om jag skulle köpa eb äldre skulle han bli jätterädd :(
Nej då, han kommer inte bli rädd utan få någon att se upp till. #1 har lång erfarenhet av marsvin och vet vad hon pratar om.
#3 okej! Vi pratade med djuraffären idag och de sa att de höll på så att fixa rangen. Jag sitter just nu här med dem brevid varandra och de bryr sig inte. De verkar inte vara så intresserade av varandra. Jag kan prata med mina föräldrar om det eftersom de är mina första marsvin?
Hur menar du, har du fått byta den ena nu?
#5 nej, de sa att man kunde ha de ihop men jag vågar inte det eftersom han kurrar och vickar på rumpan. Dom har inga andra marsvin där förutom 2 som typ är bokade :(
Vänd på marsvinen och titta vilket kön de har. Jag trodde att du hade gjort det redan. Även två hanar eller två honor kan kurra mot varandra och vicka på rumpan, t.o.m. försöka para sig med varandra, så man kan inte titta bara på hur de beter sig.
Här finns en sida med bra bilder på hanar och honor:
#7 vi kollade i djur affären men kan kolla igen! Tack för tipset
#7 det var kille och tjej :(
Jag förstår fortfarande inte riktigt. Visste de i djuraffären att det är en hane och en hona men tyckte ändå att ni skulle ha dem ihop?
#10 tydligen ja, tyckte också det var lite skumt, nu funderar jag på att lämna tillbaka båda och köpa 2 honor från en uppfödare..
Hoppas du har dem isär nu medans du väntar på att du bestämmer dig. Kurrar killen o vickar rumpa uppvaktar han honan. Så snart hon blir brunstig kommer hon tillåta honom komma till och para. (Om hon inte redan är dräktig) En parning kan gå väldigt snabbt.
Det låter som det blev väldigt jobbigt, och du får många råd. Idipidi o Nightmares är erfarna uppfödare och bra att lyssna till, även jag föder upp marsvin.
Du har några val att tänka över. Huvudsaken är att du till sist har två av samma kön om den ena inte är kastrerad från början.
eragons omplacering av marsvin i göteborg kan du höra med!
12# tack, ja det är jättejobbigt :( vi ska prata med arken zoo igen om vi kan lämna tillbaka honom
Vad bra att du snabbt särade dem! Nu får de ju sällskap av varandra (kan ha kontakt genom gallret). Så det är en bra lösning tills du har ett par av samma kön.
Jag vet att du är nybörjare på marsvin, så därför frågar jag nu något som hamnar utanför trådens ämne: Har marsvinen något gömställe i buren? Nu kan det vara jag som inte ser det, fast det finns. I så fall ber jag om ursäkt för att jag drar upp det.
Marsvinen behöver var sitt gömställe att dra sig undan i - de känner sig tryggare då. Har de inga krypin än kan du lätt fixa det. Det enklaste är att vända en liten kartong upp och ned. Klipp upp ett rejält ingångshål. Du behöver inte jaga iväg och söka färdiga hus eller kosta på. Särskilt inte nu när du har nog med bekymmer ändå. Du kan fixa mer hållbara hus senare om du vill.
Min rekommendation för att lösa könskruxet är att du byter eller lämnar tillbaka ett av marsvinen. Stå på dig när du pratar med dem på zoo! Ta gärna med någon dit som kan backa upp dig, ifall de i affären har invändningar. De har sålt marsvinen till dig utan att upplysa dig om en så grundläggande sak som att man inte ska ha hane och hona ihop. Därför bör de ta sitt ansvar och hjälpa dig att lösa problemet, anser jag.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
16# på djur affären sa de att vi skulle vänta med gömställe så de inte bara springer in och gömmer sig hela tiden! Dom är lite osäkra fortfarande! Men vi ska absolut skaffa det lite senare till dem :)!
Lyssna inte på dem i den där djuraffären nåt mer, snälla. De verkar ju helt inkompetenta. Marsvin är flyktdjur, de blir väldigt stressade av att inte ha någonstans att gömma sig. Finns många här inne som är enormt kunniga, har haft marsvin i väldigt många år, föder upp marsvin och vet mer än jag antagligen någonsin kommer veta om marsvin. Du har redan fått tips om vilka några av dem är och kan kolla på presentationer osv. Lyssna på dem. Finns mycket mycket kunskap härinne, till skillnad från i djuraffären där de tydligen inte ens visste bättre än att ha en hane och hona tillsammans, som dessutom är syskon. Hoppas det löser sig för dig och de små sötnosarna.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Ge dem ett gömsle omedelbart!!!
19# 20# jag ska se vad jag kan göra! Har lite ont om tid med att hinna ner vissa dagar :)
Du kan ta en bräda och sticka in mellan två "gallerlager", hänga en filt över vardera kortsida. Behöver inte vara så avancerat!
22# tack för tipset! Funkar Karton? Eller biter de på den?
De kan bita lite på kartong men du kan ha det så länge.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Vilket elände att du inte kan få rätt fakta från djuraffären. Jag känner verkligen med dig. Som #19 skriver finns det medlemmar här som vet allt som är värt att veta om marsvin. Flera av dem har fött upp marsvin i många år. Så du kan lugnt lita på deras råd.
Under rubriken artiklarhär på MiF kan du också hitta bra fakta om allt från vilken mat marsvin mår bäst av till hur man klipper deras klor.
Det är svårt att hitta vettig litteratur om marsvin. Men en riktigt bra bok finns det:
Boken heter Mitt husdjur marsvinet och är skriven av Mia Winge. Den läste vi innan våra marsvin flyttade in. Den innehåller massor med bra fakta om marsvin. Den är enkel att läsa och hitta rätt i och har dessutom bra bilder. Många här på MiF gillar den.
Om du vill försöka få tag på boken och inte hittar den i bokhandeln eller på nätet (vet att den var slut på förlaget för ett tag sen) så finns den att låna på biblioteket. Har de den inte på din närmaste bibla, så kan de nog låna in den från en annan filial i kommunen. Det gjorde de åt oss här där vi bor. Vi tyckte den var så bra att vi köpte ett eget exemplar.
Just nu är det jobbigt för dig och dina små grisar. Men det kommer att ordna sig ska du se. Det märks verkligen att du vill göra allt du kan för att marsvinen ska må bra. Tveka inte att fråga mer om du behöver fler råd och tips!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag har tyvärr blivit. Jätteosäker på om jag vill ha kvar dem då jag hittade hanen hos honan fast gallret var stadigt och högt… Nu är hon bergis dräktig :(
Sätt tillbaka hanen och kolla på dem en stund och se om, eller hur hanen tog sig till honan. Inte så erfaren men jag gjorde det när jag satte ihop mina två marsvin med mitt nya, och jag ficade sedan till så de inte kom in.
27# vi testade häromdan men fick sära på dem! Som tur är har honan inte hunnit blivit könsmogen eller brunstig. Hon sparkar bort honom men vi vill inte ta risken!