Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1471 ggr
Lura
0

Könsbestämning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Köpte för några veckor sedan, vad jag trodde var, två Lunka-bröder från en uppfödare. Nu börjar jag bli väldigt fundersam på om "Lurwen" verkligen är en hane. Såg igår att spenarna svullnat avsevärt. Är detta ett tecken på att den lille stackars Lurwen är en Lura och dessutom då förmodligen dräktig? Dålig bild men är det någon kunnig som ser och vet?

Fridaaaa
0

Svårt att se på bilden, du kan inte ta en bild rakt på könet?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lura
0

Jag ska försöka. Lite svårt att få till =)

Lura
0
Lura
0

Syns det bättre? Bilderna blir klarare i mobilen än de blir här tyvärr.

Svarttusch
0

Hm, bilderna är inte tillräckligt tydliga tycker jag. Det ser ut som toppen av en snopp, men jag kan inte säga säkert. Kan du försöka ta bilder rätt på könet, nu är det i en annan vinkel. Sära på könet, blir det som ett "Y" är det en hona, men är det "bara" anus och sen en "prick" ovanför är det en hane. 

Hur gamla är de? Pungen brukar vara väldigt framträdande.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Svarttusch
0

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Lura
0

De är 12 veckor om två dagar. Kan med säkerhet säga att brorsan är kille. Har haft marsvin förr men det var några år sen jag var säker på sånt här. Har hela tiden trott att det varit svårare att se på denna efter som den varit mycket mindre sedan vi fick dom. Men ganska säker nu på att jag inte ser någon snopp för att den helt enkelt inte finns. 😄

Lura
0

Nu fick jag bort allt hår och tror det blev tydligare.

Lura
0

De är 12 veckor om två dagar.

strindberg07
0

Hona skulle jag säga, men är inte säker, men spontant hona. :)

idipidi
1

Hona… Sära på dem och ring uppfödaren!

Lura
0

Tack för hjälp med att konstatera vad jag misstänkte. Tyvärr har de ju bott ihop sedan de föddes så jag antar att jag kan räkna med att hon redan är dräktig då. Vi tog dom när de var 8 men även uppföljaren hade dom ihop. Hur klarar en så ung hona en sån påfrestning? Och hur gör man med inavlade ungar?

Svarttusch
1

#12 Nu blev det tydligt att det är en hona. gör som de andra säger och separera dem. Visst finns risken att hon är dräktig. Inavel är inte jättefarligt på marsvin, men vi får hålla tummarna på att hon inte är dräktig. Det finns många erfarna uppfödare (t. ex #11 ) som kan tipsa om vad du kan göra om hon blivit dräktig. Men börja med att separera dem, det är det viktigaste just nu :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Lura
1

Fixar det direkt. Vilken tur att jag hittade den här sidan. Tack för all hjälp.

Lura
0

Tillfällig lösning. Men blev ju helt okej. =) Tur det fanns bra idéer här inne.

Lunkamia
4

Har du fått hjälp från den köpt dem av ? Var bor du annars ? Tänkte om du ville låna en äldre hona som sällskap till din ev dräktiga hona .

Lura
0

#jag skriver ett PM