Färggenetik??
Hej!
Jag har aldrig fått marsvinsungar och planerar inte heller inte att avla, men kan någon förklara hur färggenetiken fungerar? Kikade lite på en artikel här på mif men förstod inte riktigt.
Skulle vilja se vilka anlag (?) mina två tjejer har. Den ena silveragouti/white och den andra black/golden/white.
Båda har mörka ögon. Bild kan fixas ifall det behövs. Tacksam för svar! :D
Att förklara hur färggenetiken fungerar är ungefär lika enkelt som att förklara ur matematik fungerar, det finns inget kort svar. 🙂
En silveragouti/white kan ha olika genkoder, för att veta mer behöver man stammen bakom. Det enda du kan vara säker på är att hon är A- B- crcr ep- --. Den som är black/golden/white kan bära ännu mer utan att man vet, där vet man bara att hon är aa B- C- ep- s-. (Där det är streck vet man alltså inte.)
Lyans marsvin har en bra sida där genetik förklaras på ett lättförståeligt sätt och så finns det en grupp på facebook "Marsvinsgenetikens ABC".
Okej :) Ska kika in på Lyans och på facebook, tack för tipsen! De har tyvärr ingen stamtavla, den ena "fick" jag från en hobbyuppfödare med ca 4 marsvin och den andra är från djuraffär. Antar att alla marsvinen i den djuraffären var släkt då alla såg likadana ut.
Men igen, tack för tipsen! :D