Normalt?
Hej!
Mina två marsvin på 7 veckor nu väger runt 250-300 gram. Är det normalt eller ska de få mera mat? De äter och dricker normalt..
Egentligen bör marsvin väga minst 300 gram innan försäljning.
Hurvidare det är lagom för dina eller inte är omöjligt att svara på då det skiljer sig från marsvin till marsvin. Man får kolla på hullet helt enkelt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är lite faktiskt. Vikten på ungar varierar mycket beroende på födelsevikt, stam, kullstorlek mm. Oftast har de den vikten vid 4-5 veckor. Var är de köpta? Om det är på djuraffär brukar de oftast påstå att alla ungar aär sju veckor men det är inte alltid det stämmer de kan absolut vara yngre än så.
2# 3# okej! De vägde lite mer när vi köpte dem. De har vart väldigt blyga och inte ätit så mycket! De ska få lite mer mat då så de går upp ! De är köpta på Arken Zoo!
Oj! Menade 1# och 2#
Hur går det i övrigt, TS? Med könen och byte och så. Kommit någon vart? :)
#5 det går jättebra! Vi ska kastrera honom i November/December :)! De låter ju en del på natten men det går super annars!
#6 Fast är inte bra att de går ensamma fram till dess, och sedan ska han var själv minst 4 veckor efter kastreringen. Hade varit bättre att antingen sälja ena och skaffa kompis till den andra eller skaffa en bur till & skaffa varsin kompis till dem.
7# vi har satt galler emellan den så de är i samma bur bara att de är särade med galler! :)
#8 Min åsikt i #7 står fast ändå.
Om de är i samma bur särade med galler så är de ensamma, de är inte tillsammans. Att ha marsvin ensamma är inte juste mot marsvinet, och det är inte lagligt heller.
10# Fast då vet jag inte vad jag ska göra… Jag vill verkligen ha kvar dem men vi kan inte köpa något mera marsvin..
#11 Därför skulle du bytt direkt när du fick hem dem så du just inte hann fästa dig vid dem. Men är inte lämpligt att ha dem så i flera månader till.
#11 Det är bedrövligt dåligt av zooaffären att sätta dig i den här situationen. Som du redan har begripit så kan du inte ha dina marsvin tillsammans, men att ha dem separerade med galler är inte heller ok. De känner sig ensamma då, och det kan mycket väl vara det som gör att de inte ökar i vikt som de borde. Du skiver i #3 att de har minskat i vikt sen du köpte dem och det är faktiskt anledning till oro för så små marsvin.
Du borde verkligen byta ut en av dem, så att den kvarvarande kan få en kompis av samma kön. Att ha kvar båda marsvinen är möjligen det som gör dig glad, men det är inte det som är bäst för marsvinen.
13# jag vill det rätta för marsvinen..
Det märks! :)
Du kanske kan hitta någon här på mif som kan låna ut två marsvin till dig som kan gå tillsammans med dina små (en till varje), tills att du kastrerat och dina kan gå ihop igen. Och att du då fick lämna tillbaka dem. Kanske kunde vara ett alternativ om du absolut vill ha kvar de ungar du köpt.
16# det är ett bra alternativ! Min kompis gick igenom samma grej fast med kaniner och hon säger att man kan ta en undulatspegel ? Det funkade med hennes!
#17 Det kan du absolut inte göra, varken med kanin eller marsvin. Så lyssna inte på den kompisen. Är marsvinskompis som gäller inget annat.
18# 19# okej, det hade funkat för henne..
#20 Det ersätter inte en kompis. Kaniner får dessutom vara själva till skillnad från marsvin. Så nej det är inte bra och inte lagligt heller eftersom marsvin ska ha en marsvinskompis, en spegel kan inte ersätta det.
Så att det "fungerade" för henne betyder inte att det är bra och jag tror hon upplevde att det fungerade för henne men för marsvinet var det inte särskilt bra egentligen och kan inte ersätta det som en marsvinskompis ger.
Tycker gott o väl att ett galler fungerar. Sitter de i samma bur med galler emellan så får de ju ut allt det som de behöver av varandra. De kan prata med varandra, se varandra och lukta på varandra.
De kan sitta på varsin del av gallret o prata med varann, och det är just det marsvin behöver, någon att PRATA med o det funkar genom ett galler.
Marsvin spenderar sällan tid direkt uppe i varann, mina gör då inte det, de har varsin koja de ligger i (4 st) och de putsar ALDRIG varann eller så som exempelvis kaniner gör. Så ur min synvinkel sett tycker jag absolut du kan ha de i samma bur men med galler emellan tills du kastrerat :)
MVH
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
22# vi får ju se vad veterinären säger! Vi har alltid gått till smådjurs akuten med våra tidigare djur och de kan ju om marsvin m.m.
#23 Förlitar dig inte på veterinärkliniker när det kommer till lagar kring marsvin osv, sällan de är så kunniga till det.
Jag håller verkligen inte med #22.
24# jag har kollat in lagarna för marsvin och vi väljer att kolla med djurskyddsmyndigheten!