Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1123 ggr
[Kiwiochcharlie]
0

HJÄLP!!!

Jag har ju mina marsvin särade på varandra just nu eftersom det är olika kön. Men jag hörde att det inte var lagligt? Jag har skuldkänslor för att jag köpte dem nu och jag tycker att jag ger dem ett dåligt liv. De skriker efter varandra och hänger vid stängslet varje dag. Hanen har försökt hoppa över stängslet och jag känner att allt bara är kaos. Och antigen får de gå ihop med varandra igen i Dec eller Jan. Jag är jätterädd för att de kommer dö tidigare eller någonting. Vore det bästa att sälja båda så de kommer till ett bra hem eller ska vi ha kvar dem? Jag känner mig så dum i huvudet som inte tänkte någonting. Jag ville bara ha, ha och ha dem utan att tänka mig för. De låter hela tiden. De är bara 7 veckor! SNÄLLA HJÄLP!

[TooLoover]
2

Kastrera hanen, så kan du ha dom tillsammans

Fridaaaa
2

#1 Det är bara bebisar så kan inte kastrera än på flera månader.

TS: tänk på att ha en bra rubrik och inte överanvända massa utropstecken.
Varför sälja båda? Bättre att sälja ena och skaffa ny kompis till den andra. 
Man lär sig av sina misstag, ingen är felfri men man får tänka om och göra det som är rätt för marsvinen 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kiwiochcharlie]
0

1# vi ska göra det men han är ju inte ens 2 månader och djursjukhuset vi alltid har gått till och som har veterinärer som kan marsvin säger att de Ska vara 4-6 månader och jag känner mig så elak som inte låter dem vara tillsammans. Men jag gör ju det för Honans bästa. Hon kanske inte skulle klara av ungar vid sån ålder. De är tvillingar/ syskon.

[TooLoover]
1

#2 Hon behövde hjälp, klart man skriver en sådan rubrik då.. 

missade att de var bebisar

[Kiwiochcharlie]
0

2# ja vi vill ju inte ta risken. Men mina skuldkänslor skulle ta över hela mig om vi fick sälja en nu.. Köpte dem för 2 veckor sedan. Sedan vet jag inte om vi ska sälja hanen elr honan.

Fridaaaa
0

#4 Hon har fått hjälp i andra trådar hon gjort kring detta, samt att en bra/lämplig rubrik = större chans att då hjälp då folk vet vad det är. Utropstecknena är för att visa hänsyn till synskadade.

#5 Känn inte skuldkänslor, vt att man lätt kan få det men tänk att det är för marsvinens skull, hade tagit ett snack med djuraffären som rekommenderade så himla korkat & dumt! Sedan köpt från bra uppfödare istället 🙂

[Kiwiochcharlie]
0

6# det visste jag inte att det var. Ska tänka mer på utropstecken.

[Kiwiochcharlie]
0

6# vi har pratat med djur affären flera gånger och de har bara sagt att det är bra så tills han är kastrerad. Man kan inte lämna tillbaka dem..

Fridaaaa
0

#8 Stort bevis på deras bristande kunskaper… Inget ovanligt i djuraffärer tyvärr. 
Hmm ok ja då hade jag personligen sålt ena marsvinet och köpt sällskap till det andra då jag tycker det är för lång väntan annars för dem eftersom ni inte kan ha 4 marsvin.

[Kiwiochcharlie]
0

9# ska prata med min mamma.. Jag är inte 18 och de är mina första. En uppfödare här tipsade mig att sälja honan och köpa en äldre hane?

Fridaaaa
0

#10 Ja låter som en god idé tycker jag.

[Kiwiochcharlie]
0

11# okej! Vi har gäster hemma så får prata med de sen..

mallsan
0

10# Håller med, det låter som en bra idé! Lycka till med marsvinen! :-)

Ljungåsen
0

#10 Det låter som en utmärkt idé. Kombinationen vuxen hane och liten pojkbebis är helt klart bra.

[Kiwiochcharlie]
0

13# 14# ska tänka på det! Har det supersvåra just nu med dem.

Binajis
1

Jag vet att det är någon uppfödare här inne som kastrerat småhanar utan några som helst problem, men hittar inte igen henne/trådarna som hon skrivit. Hoppas att någon vet vad jag pratar om?

Om du ska sälja någon så gå på magkänslan. Vilken känner du mest för? Det går nämligen lika bra att köpa en äldre/jämngammal/yngre hona till din nuvarande. Var bor du?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

ck1
0

Några ord från en nybörjare…. 

Jag har läst på i diverse olika böcker inför vårt marsvinsköp och i "Smådjursboken" av Britta Lindgren står det att det inte går att sammanföra könsmogna hanar, och inte heller en vuxen hanne med hanunge…? Författaren påstår att i det senare fallet så får ungen agera sexobjekt till den vuxna hannen (och att det ibland misstolkas som att det är en lämplig kombination, men att det inte är det). 

Är hon ute och cyklar, eller kan det ligga något i det, tro?

Ljungåsen
3

#17 Kortfattat: Britta Lindgren är ute och cyklar. Det går utmärkt att sammanföra  en vuxen hanne med en pojkbebis. Det där med sexobjekt känner jag inte alls igen, och jag undrar verkligen vad hon har för belägg för det.

Är man beredd att lägga ner lite tid och energi, så går det i de flesta fall bra att sammanföra även två vuxna hannar.  

Kan vara bra att veta att Britta Lindgren är zoohandlare och aktiv i zoobranschens riksförbund. Det gör i alla fall att jag känner mig rätt så övertygad om att hon inte har djurens bästa i fokus.

Fridaaaa
0

#17 Det stämmer inte. Hanar kan dessutom bli könsmogna från 4-5 veckor ålder. Ja hon är ute och cyklar. Däremot kan det vara svårare att sammanföra två vuxna hanar än vad det är att sammanföra två ungar eller unge+vuxen

Läs: Mitt husdjurmarsvinet, enda bra bok om marsvin jag har hittat 🙂

Ljungåsen
0

#19 Vad var det jag skrev som inte stämmer?

Fridaaaa
0

#20 Skrev fel, har ändrat, var till #17.

Ljungåsen
0

#21 Tack. Jag är ganska trött på myten att hanar inte går att hålla tillsammans. På grund av det så finns det ett antal stackars marsvin som blir dömda till ett liv i ensamhet, trots att det är helt onödigt.

Fridaaaa
3

#22 Ja jag är med trött på det. Sa till i en djuraffär en gång då vet var någon som skulle köpa marsvin, så sa dem "hanar går inte att ha ihop", jodå sa jag, jag har tre par hemma. "nej inte efter dem parat", äh jodå sa jag, hanar som parat som sätts med unge brukar inte vara några som helst problem. Åh vad sur hon blev. Hon rekommenderade även bara 1 marsvin så sa det att marsvin ska bo mins två stycken. personen som skulle köpa vet jag vem är och hon träffade jag på senare sen och personen sa att de hade införskaffat ett marsvin till då hon kollade upp det jag sa, så var kul & skönt att höra.

JonnaCecilia
0

Förfärligt att djuraffärer inte ger rätt info och därmed inte följer föreskrifterna från jordbruksverket!

mallsan
0

#23 bra jobbat! Förstår inte riktigt hur djuraffären kan anställa folk som kan noll om marsvin/andra smådjur. Jag menar, tänk om tjejen som skulle köpa hade trott på allt det där och köpt ett marsvin. Tur att du var där! ;-)

mallsan
1

Vill bara tillägga att det är dåligt nog att djuraffärer ens säljer djur över huvud taget.. :/

[Kiwiochcharlie]
0

Tack för hjälpen alla! Jag ska tänka på vem jag ska sälja isåfall.. Vi ska även prata med smådjursakuten och kolla vad dom tycker!

[Kiwiochcharlie]
0

16# jag känner inte igen henne/honom? Skulle vara riktigt glad om någon visste vem det var! Jag bor i Göteborg! :)