Tamare marsvin..?
Mina marsvin är ca ett år gamla men fortfarande inte särskilt tama. När man tittar på bilder och läser andras texter så fattar man hur tama marsvin ni här på marsvin iFokus har! Vad kan jag göra för att få mina matsvin tamare? Detta låter säkert väldigt skumt nu.. Men men :) ni får jättegärna skriva era tips :)
MVH Lovisa och kaninerna.
Hej
Jag vet vad du menar. Det är olika från marsvin till marsvin. Vissa måste du jobba hårdare för att tämja.Mitt ena marsvin Gudrun-Berit som jag haft i två år nu blev tam väldigt fort medans jag har ett annat som jag haft i ett år som fortfarande inte är helt tam men hon är ju ändå hyfsat tam nu. Kan marsvinen vara utanför deras hus och springa runt i buren när du är hos dem? Mitt tips är att läsa för dem. Då vänjer de sig för din röst och efter ett tag vågar de mer. Läs en kort stund varje dag och klappa dem försiktigt medans de är i buren. Gör mer och mer saker med dem desstu längre tiden går men gå fram långsamt och få dem att lita på dig!
#1 Tack! Ja, de springer runt i buren när jag sätter mig ner och bara tittar, när jag sedan reser mig eller bara rör mig rent allmänt så blir dem rädda och springer in i huset.
Marsvinens instinkt säger åt dem att springa och gömma sig när något stort kommer fram till buren, så det är bara normalt att de gör det även om de annars är tama. Det du kan göra för att vänja dem är att gå ganska sakta när du ska till buren och låta dem höra din röst innan du är framme. Det kan också fungera att spendera mycket tid vid buren, sitta och studera dem och prata med dem eller bara sitta där och kanske läsa en bok, så kommer de bli vana vid att du är omkring dem.
#3 Okej tack så mycket :)