Färger o utställningar.
Hej!
Om man misstänker att ett marsvin är reggat i fel färg på pappren, och sedan ställer ut nämnda marsvin i den färg pappret säger, blir marsvinet nollat av domare då? Eller blir det bara ändrat?
Inom kaninvärlden vet jag att ställer man ett djur i en viss färg som sen visar sig vara en annan färg så blir hela djuret nollad.
Hur funkar det med marsvinsutställningar?
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Vad pratar vi för ras? Enbart korthåren (self, nonself, crested) bedöms på färg. Övriga raser spelar färg ingen roll på.
Skulle tro att det marsvin jag tänker på räknas som nonself.
Linnea Adler
Vad jag vill veta är ifall man anmäler ett marsvin i fel färg till en utställning, kommer domaren att typ "ha överseende" med detta och enbart rätta en i att man anmält fel färg, eller kommer marsvinet ej att kunna få en bedömning pga den missen?
Linnea Adler
Om det är korthår så är färgen så pass viktig att den bör vara registrerad rätt från början, annars är det tveksamt om marsvinet ens är utställningsbart. Men visst, någon gång har det väl hänt att ett djur står fel i katalogen, då brukar man försöka lösa det på plats, byta klass o.s.v.
Djuren brukar bli flyttade till rätt klass. Har aldrig varit med om att de blir diskvalificerade p.g.a. att man anmält eller registrerat fel. Posta en bild här, så kan vi säkert hjälpa dig med färgen.
Flerfärgade korthår har dock ganska strikta krav på teckningen ska se ut, och om du inte köpt ett "utställningsdjur" så kan det hända att de har diskvalificerande fel i teckningen även om de är registrerade. Lättast är att fråga uppfödaren om de är utställningsbara eller låta någon titta på dem i samband med en utställning. Du kan förstås anmäla och se hur det går också, domarna är snälla och brukar kommentera ordentligt även om de i västa fall måste diskvalificera djuret på någon teckningspunkt.
Du kan läsa mer om teckningsvarianterna i standarden:
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=60&Itemid=109
Det är inte mitt marsvin det handlar om utan en väns, så måste be denne om tillstånd att lägga upp kort på marsvinet först, och att få ta ett kort :)
Linnea Adler
Aha, gör så! :-)
Kom på att nu har vi svarat utifrån att ni vill ställa ut i rasklass. Det finns också något som kallas för pet class och där bedöms marsvinen utifrån hur rena, välskötta och tama de är. De tävlar mot andra marsvin av samma kön och liknande ålder och klassvinnarna möts sedan i en final. Där spelar det ingen roll alls om man har anmält dem med fel färg eller kanske inte ens vet vilken färg ens marsvin har. Du kan läsa mer om pet class här:
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=82