Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1852 ggr
[Kiwiochcharlie]
2014-09-18 22:29
0

Trött..

Jag har ju fått massor med hjälp med mina marsvin och råd. Men på de senaste inläggen känns det som om alla är arga,besvikna m.m. Vilket nu har lett till att jag känner mig som världens sämsta djurägare. Jag vill det bästa för marsvinen men mina föräldrar bara säger: De klarar sig. Jag vill verkligen prata själv med en veterinär och bara vara arg på djuraffären som satte mig i detta. Och att de sa att man kunde ha de tsm. När min mamma pratade med den sa de: När de är så små är det svårt för den att få ungar. Jag vet inte om jag ska behålla dem.. SE INTE DETTA PERSONLIGT!

Mirinda
2014-09-19 00:06
6

Jag förstår att det är jobbigt för dig. Men jag tror verkligen inte att någon här är arg eller besviken på dig. Du bryr dig jättemycket om att dina marsvin har det bra. Det märks på dina frågor och ditt engagemang. Det kan väl ingen ha missat att se.

Men visst kan jag förstå att du blir stressad. Alla välmenta råd som du får kan kanske kännas som krav?

Men tro mig; du är ingen dålig djurägare. Du har haft otur med djuraffären. Och du är inte ensam om att hamna i den situation du är. Det har varit andra före dig som också fått fel info och vänt sig till oss på MiF för att få råd.

Hur har det gått? Har du fått det att funka rent praktiskt med att hålla marsvinen isär?

Jag önskar så att du får till en bra lösning för dig och marsvinen, så att du kan koppla av och njuta av att dina mysiga husdjur.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Kiwiochcharlie]
2014-09-19 06:52
1

1# då funkar isär. De är fortfarande glada och de kan "prata" med varandra.

Fridaaaa
2014-09-19 08:13
3

#1 Har skrivit mycket bra.

#2 Tyvärr måste du hitta en annan lösning då det inte är bra lösning för marsvinen eftersom det dröjer flera månader innan de kan släppas ihop igen. Inte bra att du/ni drar ut på det. För marsvinens skull. 
Nej det är inte ditt fel, det är djuraffären som gjorde fel, vilket tyvärr inte är ovanligt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2014-09-19 12:11
4

#0 Jag förstår att du är trött på hela situationen, det blev inte precis som du hade tänkt dig. Dessutom verkar dina föräldrar inte riktigt ta situationen på allvar, och det gör det inte enklare förstås.

Precis som #3 skriver så kan du inte ha dina marsvin separerade i flera månader till, det är inte bra för dem att sitta ensamma hela uppväxten.

Jag tittade in på din sida och såg att du bor i Göteborg. I Göteborg finns Eragons, som jag tycker att du bör ta kontakt med, antingen på info@eragons.se eller genom deras facebookgrupp (ifall du har facebook). Där finns det gott om vuxna som kan marsvin, och som säkert kan hjälpa dig med ett lån, ett byte eller ett lån-byte så att dina marsvin inte behöver vara ensamma fram tills dess att din pojke kan kastreras.

mrsLadybug
2014-09-19 13:34
0

Ja, inte är det du som är dålig, man märker ju att du vill dina grisar väl! <3 Det är en jättesvår sits du har hamnat i. Om du vore vuxen hade säkert djuraffären lyssnat mer på dig om du krävt att de skulle ordna med ett byte och allt ansvar hade inte behövt ligga på dina föräldrar.  Ljungåsens tips är bra, hör med Eragons om de kan hjälpa dig, sök också på fb, det finns flera olika marsvinsgrupper. Kanske någon kan ta din ena och erbjuda en annan? Eller nåt. Någon lösning finns det säkert där ute.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-19 17:43
0

3# - 5# okej. Jag kan prata mer med den. För de verkar ovanligt glada fast de är ensamma men jag vågar inte ha dem så länge åt skilda. Men om man tar kontakt med Eragons, kan de ta hand om min lilla kille då och sedan när han är kastrerad få tillbaka honom? För då antar jag att man lånar en hona? :)

Ljungåsen
2014-09-19 18:45
0

#6 Jag skulle tro att det blir tvärtom, att du kan låna en hane till din hane. Honor kan gå i flock, så de har Eragons lättare att ta hand om. Men hör av dig och kolla.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-19 19:40
0

7# okej! Får man en äldre hane då?

Ljungåsen
2014-09-19 19:56
0

#8 En äldre hanne är ju det som är bäst, men det beror ju förstås på vad som finns.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-19 20:00
0

8# jag ska prata med mamma.. För mina marsvin verkar ändå må väldigt bra och de är livliga fast de är särade men jag vill ju deras bästa!

Ljungåsen
2014-09-19 20:13
1

#10 Marsvin är väldigt duktiga på att låtsas må bra även om de inte riktigt gör det. När de är särade kan de visserligen prata med varandra, men de behöver kunna umgås på riktigt.  Jag tror faktiskt att du vet att det bästa för dem inte är att vara särade i flera månader till.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-19 20:35
0

11# okej

[Kiwiochcharlie]
2014-09-19 21:48
0

Jag har nu kollat igenom lagarna för djur men vi ska kontakta djurskyddsmyndigheten och kolla vad de säger. 

Dock förstår jag ej en grej: Alla säger olika saker? 

Vetrinären går tydligen inte att prata med? Djuraffären förstår jag men vi åker alltid med våra djur till smådjursakuten och de är ju utbildade till det här med smådjur. 

Jag vet ju att de inte kan vara särade i 3 månader till men jag vet ju inte hur jag ska göra? Jag vet ju inte längre vem / vilka jag ska lita på? 

😞

Fridaaaa
2014-09-19 21:53
2

#13 Du har fått samma svar av många i mer än denna tråden vad du ska/bör göra, ett par olika alternativ.

Veterinärer är främst utbildade på sjukdomar och finns många veterinärer som tyvärr sagt fel. Djuraffärer är det väldigt få som man kan ens förlita sig på, tyvärr då de ska vara utbildade på vissa saker men ändå ger fel info (som i detta fallet).

Lagar som gäller står på jordbruksverkets sida att läsa.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-19 22:13
0

14# ska vi kontakta Djurskyddsmyndigheten ?

För efter allt detta som hänt med könen m.m. är jag rädd för att inte våga ha kvar dem..

Ljungåsen
2014-09-19 22:14
1

Precis som #14 skriver finns de regler som gäller hos jordbruksverket. Här är en länk till hela regelverket.

Det som är speciellt intressant för dig finns i kap 8, §1

Gnagare, utan guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp.

En hona bör inte kontinuerligt hållas tillsammans med en okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-19 22:39
0

16# jag fick ju reda på det med hona och hane redan första dagen som tur var.. Dock vågar jag kanske inte ha kvar dem..

Eulwen
2014-09-23 10:15
4

#13 Jag förstår faktiskt inte riktigt vad det är som är så svårt och vad det är för problem med vem du kan lita på? Det är fakta att marsvin ska hållas med andra marsvin enligt lag (länk finns ovan). Så ÄR det. Endast i undantagsfall får de sitta ensamma och det här är inte ett sådant. Alltså behöver du antingen skaffa två nya marsvin eller byta ut ditt ena. Båda är unga och ska inte sitta ensamma…

Kontakta Eragons och beskriv din situation och se om de tycker att de kan hjälpa dig. Annars får du helt enkelt sälja den ena och köpa en ny. 

Nu har du skrivit flera trådar om det här, nu är det dags att göra något åt det.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-25 16:27
0

18# vi har ju kontaktat Jordbruksverket som har hand om djurlagen. Klart ska vi kontakta Eragons också. Men kan Ergaons sälja mitt andra då?

Ljungåsen
2014-09-25 16:33
0

#19 Vad Eragons kan göra för dig får du reda på om du kontaktar dem och förklarar ditt problem. Ingen här inne kan svara på den frågan.

Och om du har varit i kontakt med Jordbruksverket så borde du vara övrtygad nu om att dina marsvin inte har det bra så som de har det.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-25 16:35
0

20# vi har ej fått svar och jag är jätteledsen för de livet jag har gett dem.. Känner mig så elak och dålig.

Ljungåsen
2014-09-25 16:50
0

#21 Har du tittat på vad jag skrev i #16? Där finns en länk till de regler som gäller (från Jordbruksverkets hemsida). Visa den för dina föräldrar, så kan de läsa själva att som ni har det inte är ok.

Jag förstår att du är ledsen och känner dig elak, men jag tycker inte det är ditt fel - jag skyller på zooaffären och på dina föräldrar, för jag tror inte att du är så gammal.

Problemet är att det drar ut på tiden, och det behöver inte dina marsvin. De behöver en lösning nu.

Fridaaaa
2014-09-25 16:50
0

#21 Du är inte elak och dålig men du har fått massor av förslag men inte gjort något direkt av dem vilket skulle gjorts från start.
Eragons tar emot marsvin för omplacering och omplacerar marsvin.  Men de behöver varsin kompis snarast.

[Kiwiochcharlie]
2014-09-25 17:04
0

22# Ja jag vet att jag behöver fixa det. Skickade sms till mamma nyss och vad henne att vi skulle maila/ringa Eragons. Och nej jag är inte så gammal..

[Kiwiochcharlie]
2014-09-25 17:10
0

23# Vi ska ju maila men vet ej mail adress? 

Kan ni möjligtvis den?

Fridaaaa
2014-09-25 17:12
0

[Kiwiochcharlie]
2014-09-25 17:13
0

26# tack! 

Men om man lämnar in honan, kan man få tillbaka henne då eller lämnar man henne där så någon annan kan ta henne?  För om det går vill jag ju bara låna en hane som kan vara med lilla Charlie tills han är kastrerad och kan gå med honor..

Fridaaaa
2014-09-25 17:15
0

#27 Som det skrivits i tråden, prata med Eragons och se vad de säger och kanske kan ni komma fram med en lösning tillsammans.
Jag tycker att det bästa är att omplacera ena marsvinen och skaffa en kompis till den andra. Kastrering av marsvin är nämligen ganska "riskfullt "om man säger så, för marsvin är känsliga för narkos, så hade inte kastrerat mer än nödvändigt

[Kiwiochcharlie]
2014-09-25 17:16
0

28# okej, det finns ju 3 olika spalter att maila på. Ska jag ta omplacering fast skriva att jag vill ha tillbaka henne?

Fridaaaa
2014-09-25 17:18
0

#29 Finns en för övriga frågor

[Kiwiochcharlie]
2014-09-25 17:19
0

30# tack!

[Kiwiochcharlie]
2014-09-25 17:29
0

30# nu är det skickat!

Ljungåsen
2014-09-25 17:37
0

#32 Jättebra! Håller tummarna för att de kan hjälpa dig på ett sånt vis att du blir nöjd.

zapx71
2014-09-28 20:50
0

Jag har inte läst alla dina inlägg så det kan vara nån som förekommit mig men jag undrar om du och dina föräldrar är medvetna om vad en kastrering av ett marsvin innebär? Inte bara att det kostar runt 1000 kr att utföra en operation. Dina föräldrar kommer förmodligen behöva ta ledigt från jobbet för att lämna och hämta marsvinet. Det tillkommer en resa till vid återbesök. Det finns en risk att marsvinet får en böld och då blir det ännu fler veterinärbesök och extra kostnad fötedicin. Efter operation måste man vara uppmärksam så att han börjar äta, dricka, kissa och bajsa omgående. Inget spån i buren, mycket fleece att byta. Det var ganska jobbigt känslomässigt när man som vår familj bara har "två familjemarsvin" , ingen avel el lång erfarenhet av marsvin. Jag vill inte skrämma dig el "måla fan på väggen" utan bara tala om hur det är, det är verkligen inte bara att kastrera. Alla kirurgiska ingrepp, marsvin el människa, är en risk som man måste vara medveten om. Alla marsvin överlever inte en kastrering. Vill göra dig uppmärksamhet på detta.

Fridaaaa
2014-10-02 12:44
0

Hur går det?

[Kiwiochcharlie]
2014-10-03 18:49
0

35# Nja, de har inte hört av sig.  Men länsstyrelsen som håller i allt säger att om det inte finns någon som kan ha marsvinet ( eftersom Eragons är ett omplaceringshem) får man ha de så, och vi litar på dem..

34# Vi kommer ta det ansvaret tror vi :) 90% chans

Fridaaaa
2014-10-03 19:21
1

#36 Fast det finns lösning på det, som ni kunde gjort för länge sedan som hade varit bättre för marsvinen istället för att dra ut på det. Så egentligen nej det är inte lagligt att ha marsvinen som ni har det nu och inte rätt mot marsvinen heller.

Vadå "tror vi"? Har man skaffat djur måste man ta 100% ansvar.
90% att det går bra eller hur tänker du där?

[Kiwiochcharlie]
2014-10-03 22:09
0

37# Klart vi kommer fixa allt.. 

Det står i lagen att om man inte har nån lösning, vilket vi inte har eftersom det är ett omplaceringshem fick man ha det..

Fridaaaa
2014-10-03 22:12
1

#38 Som jag skrev i #37 har ni visst det mer än en lösning men ni är inne på en bana verkar det som.

Att det inte finns någon innebär att marsvinet inte kan gå med något annat marsvin pga t.ex aggresivitet, sjukdom eller liknande, inte pga att ni inte skaffar burkompisar till var & en av marsvinen.

[Kiwiochcharlie]
2014-10-03 22:24
0

39# Vad finns det för lösningar då?

Jag är jätteorolig för dem, att de ska bli så ledsna att de dör m.m.

Fridaaaa
2014-10-03 22:25
1

#40 Du har fått flera varianter i dina trådar. Så läs igenom dem så ser du.

bohan85
2014-10-03 23:11
2

Det är dessutom mycket "roligare" att ha marsvin tillsammans,se hur de interagerar och myser  tillsammans. Du har ju fått flera råd, byta dem på Zooaffären med mera.

Sälj den ena och köp en ny av samma kön?

Annars så kastrera hanen så snart det går?

Det är inte snällt att låta två marsvin, nästintill från deras start i livet,  leva ensamma. Det finns ju enkla lösningar men dessa verkar du inte ta till dig?

Och allt står väl inte och faller bara för att omplaceringshemmet inte svarar?? Det finns ju flera andra alternativ.

Mirinda
2014-10-04 02:16
6

Jag vill påminna alla som skriver i tråden att tänka på vad TS skrev i sitt inledande inlägg. Svar på de rent faktiska frågorna har TS redan fått. I denna tråd skriver hon om sin upplevelse av situationen och hur hon känner sig. Hon kommer helt säkert inte få det lättare eller bli mindre orolig för att hon får samma råd om och om igen. Hur rätt ni än har i sak, så kommer det antagligen bara att stressa TS och få henne att må ännu sämre. 

Till dig TS vill jag ge rådet att försöka ta det lugnt. Be dina föräldrar att hjälpa dig ta beslut om vad som ska göras för dina marsvin. Visst är det sant att de kommer att ha ett betydligt bättre liv så snart de får sällskap. Och så vitt jag har förstått är det det du tänker ordna. Men de kommer inte att dö i morgon om du inte har fixat det då.

Läs igenom förslagen du fått i de andra trådarna ihop med dina föräldrar och be dem hjälpa dig att fatta beslut. Stressa inte upp dig för att folk ger dig olika råd! De ger dig förslag på möjliga lösningar. De menar väl och vill att dina marsvin ska må bra. Det vill jag också. Men lika viktigt är att du själv mår bra och trivs här på MiF. 

Du hade otur i början (okunnigt folk i djuraffären) men är väldigt engagerad och mån om dina marsvin. Och skulle du nu inte få till allting rätt på en gång (vilken nybörjare klarar det?) så kan du vara säker på att vi är många här på MiF som gjort fel i början, för att vi inte visste bättre. Och nog har även vi som haft marsvin länge klantat till det ibland. Men man lär sig på vägen, inte minst av kompisarna här. Man lär sig också genom att iaktta marsvinen och blir bättre på att förstå dem ju längre man har dem.

Du får gärna skriva PM till mig om du vill.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Kiwiochcharlie]
2014-10-04 08:06
0

43# När vi pratade med djuraffären för första gången efter detta sa de att man inte kunde lämna tillbaka en av dem. Jag vet ju inte om det finns någon som kan kastrera småhanar. Sen kan jag inte låna/köpa 2 marsvin till för att ha de med varandra. Isåfall måste jag lämna bort min hona tills han är kastrerad. Och jag är orolig isåfall att hon kommer till ett dåligt hem..