Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 546 ggr
Robertsson
0

Efter urinstensoperation

Hejhej!

Igår opererades mitt marsvin för att han hade urinsten och jag har fått begränsningar med vad han ska få äta i framtiden, då det finns risk för att han får det igen. 

Jag vet om att han inte ska äta alfaalfa pellets och hö, utan endast timjan. Jag vet också att han inte ska äta mat med mycket kalcium eller oxalat, t.ex persilja.

Då undrar jag ifall det finns någon som kanske har haft erfarenhet av detta jag beskrev ovanför, för att  jag skulle behöva mer kostråd än det jag redan fått av veterinären (inte så många specifika grönsaker han kan äta, utan endast dem som ska undvikas). Vet någon utav er marsvinsälskare vad som skulle va bra mat att ge i framtiden?

Mitt marsvin har alltid fått morötter, gurka och sallad varje dag. Jag undrar om det går bra att fortsätta att ge honom det?

Tack på förhand för svar!

Ljungåsen
0

Har du läst den här artikeln? Där finns en hel del information.

[Marsvinsliv]1
1

Min marsvins kille Snadi drabbades av urinsten juni 2014 och opererades mot det och mår idag bra och är jätte tacksam för hjälpen han fick med urinstenen. Nu är jag så noga så att jag väger grönsakerna noga så att inte fler av mina marsvin ska drabbas av samma sak. Så här mycket C- vitaminrika grönsaker får mina marsvin 1 gång om dan tipset som jag fick av  min marsvins kunniga veterinär. Så du kan fortsätta ge ditt marsvin samma grönsaker fast i mindre mängd

Så här mycket får mina marsvin 1 gång om dan:

28 gram vitkål

14 gram blomkål

12 gram broccoli

8 gram grönkål

6 gram nässlor

9 gram grön paprika

5 gram röd paprika

5 gram persilja

28 gram kålrot

26 gram salladskål

Självklart varierar jag kosten dag för dag. 

Persilja och maskrosblad undviker jag helt att ge mina marsvin, då dessa innehåller alldeles för hög kalcium dos som ge marsvin urinsten. Men massor av gräs får dom äta under hela sommaren. Det finns faktiskt behandling mot urinsten hos marsvin som du kan fixa själv hemma så sparar du en massa tid och pengar kan jag lova dig och det funkar också. Och det har jag skrivit  på min blogg och hemsida som du hittar HÄR och jag hoppas att tipset var till stor hjälp. Jag håller nu alla mina tummar att det går bra för ditt marsvin och att den börja äta helt själv snart. Snadi började äta helt själv och frivilligt 3 dagar efter sin operationen 🙂  Så jag behövde inte tvångs mata honom så länge.  Lycka till nu och hoppas att allt går bra nu. Kram från matte & Snadi

Robertsson
0

Tack så mycket för svaren. De var mycket bra!