Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 817 ggr
[Fusion200]
2014-10-10 15:30
0

Oxbow?

Hadde det engång, men nu har jag fått veta att dett finns GMO soja i det, så ska jag värkligen kunna ge det? vågar inte riktigt så det finns hormoner i GMO eftersom det gör dom sterila och gör så att det kan växa hår i munnen på dom efter några generationer (föder inte upp, men endå, låter ju inte bra)

Hur länge lever era marsvin som äter det ofta/varje dag? Har dom många fler sjukdomar en dom som inte äter det alls?

Är det någon upfödare som andvänder det? Gör det dödfödda ungar eller ungar med hår i munnen så som dom säger att det ska göra? (åter igen, föder inte up, men jag vill veta, för om det är sant, så är det inte hälsosamt)

Inkanyezi
2014-10-10 15:38
0

Marsvinet är ju inte en fröätare, och frön i största allmänhet tillhör inte deras naturliga föda. Att sojan är genetiskt modifierad har nog inte så stor betydelse, för de ska nog helst inte ha soja ändå.

Hö är stapelfödan, men du bör ge grönt också. Så länge det är snöfritt kan du gå ut och repa från gräsmatta eller ute i naturen.

[Fusion200]
2014-10-10 15:42
0

Det är inte riktigt ett frö på det sättet, det är ett pellets block som har nån soja produkt i sig som är GMO.

Inkanyezi
2014-10-10 15:53
0

Men soja hör inte till marsvinsmaten, så om det är GMO eller inte, kanske inte spelar så stor roll. Soja är inte marsvinsföda. 

Det som är risk att marsvinet får i sig för lite är C-vitamin, och det finns främst i olika kålsorter. Grönkål finns att köpa på vintern, och man kan odla den i kruka. Marsvinet behöver inte mycket, och för mycket kan ge matsmältningsproblem.

http://www.marsvinssidan.se/marsvinsmat.html

JonnaCecilia
2014-10-11 00:23
0

Jag tror inte det är nån fara att ge oxbow-pellets, däremot så är det oftast inte nödvändigt att ge pellets alls. C-vitaminrika grönsaker, gott om hö och obegränsat med vatten är det de behöver i matväg. Är marsvinen magra kan man stödja upp med tex havregryn. Farorna med GMO är starkt överdrivna i det du beskriver.