Sår i ögat
Hej
Jag upptäckte imorse att det var något fel på mitt marsvins öga. Hon knep ihop det. Jag kollade då noga och såg att hon hade ett flera centimeter långt höstrå in i ögat. Jag drog då ut det. Det måste väl ha kommit någon sår då? Kan det inte bli någon inflammation då? Vad ska jag isf göra?
Åk till veterinären och kolla upp det. Hon kan ha fått sår på ögat och då behöver hon smörjas med ögonsalva. Oftast är det inte värre än så, men kolla upp det.
Tack för svaret. Jag får väl vänta och se hur det utvecklar sig. Om det inte blir bättre om ett par dagar så får jag kolla upp det så att det inte är någon fara. Tack för hjälpen!🙂
Gör så, men vänta inte för länge om du ser en försämring. Ögat är känsligt och får en infektion fäste kan det gå väldigt illa.
Bevaka henne noga och kolla upp om koksaltlösning eller liknande kan användas för att hålla det rent och tvätta det med. Lycka till! :)
Hornhinnesår skall Alltid behandlas omgående, att vänta flera dagar kan vara ödesdigert …
Tack ännu en gång för alla svaren. Jag håller noga koll på henne så att det inte är något farligt. Det är iaf inget var i ögat än så vi får hoppas på att det inte är hornhinnesinflammation!
Kan du se någon skada i stark belysning?
Du kan väl ringa veterinären och fråga om du nu helst vill avvakta. En väldigt liten skada självläker nog om du håller rent. Men ögonskador är inte att leka med och synen kan påverkas. Det kan bli ärrbildning etc. Det kostar ju inget att fråga.
Vår ena hane fick ett rejält sår på ena ögat i somras på exakt samma sätt som ditt marsvin. Vi ringde veterinären och fick komma dit för undersökning. Hon skrev ut både ögonsalva med antibiotika och pupillvidgande droppar för att underlätta läkningen.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare