Klippa klorna?
Hej!đ
Jag kanske ska prova pÄ att ha marsvin i tre mÄnader frÄn gosarnas marsvin. Men jag kÀnner mig lite osÀker pÄ hur man ska klippa klorna pÄ dem. Jag vill gÀrna lÀra mig att göra det sjÀlv ( Jag Àr 14 Är). SÄ ni kan gÀrna skriva tips pÄ hur man kan göra och hur man kan hÄlla i dem för att kunna klippa pÄ bÀsta sÀtt. Ni kan gÀrna posta förklarande bilder om ni vill.
/ Sofia
Jag brukar hÄlla i en fot i taget och klippa, mÄnga vÀnder de ocksÄ pÄ rygg men det har aldrig mina marsvin gillat. En grönsak att tugga pÄ kan göra att de blir lite mer stilla. Det Àr bÀttre att ta lite i taget Àn att klippa i pulpan. Lycka till!:)
Jag hÄller pÄ att successivt vÀnja min hane vid att ligga pÄ rygg. Jag vÀnder honom under nÄgra sekunder medan han tuggar pÄ en bit gurka, sedan vÀnder jag honom "rÀtt vÀg" igen och ger honom mer gurka. Att vÀnja marsvin successivt vid kloklippning och göra det till en positiv upplevelse Àr en mycket bra idé, oavsett hur du vÀljer att hÄlla.
Som HPmarsvinet sÀger Àr det bÀst att klippa lite och ofta Àn mycket och sÀllan. DÄ sÀkerstÀller man att pulpan inte vÀxer sig för lÄng, samtidigt som marsvinet blir mer van vid klippning.
HÀr Àr lite fakta om kloklippning:
http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715f75b9cb46224406e202-tassar-och-klor
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/tassar_och_klor.html
Vet inte vad gosarnas marsvin Àr men tror du att de kanske skulle kunna visa dig och du kan fÄ prova pÄ nÀr du hÀmtar marsvinen? :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tack för alla rÄd! #3 Det Àr ett jÀttebra omplaceringshem för marsvin. Ja, jag kan frÄga nÀr jag kommer dit. :)
Hejsan!
Jag brukar hjĂ€lpa till dĂ€r, och vi brukar visa hur man klipper klorna om man frĂ„gar och inte vet đ
Mvh Elin!
Menar du att du hjĂ€lper till hos gosarnas marsvin? đ #5
Ja đ #6
Vad kul! đ #6
Ja, det Ă€r ganska sĂ„ roligt att fĂ„ hjĂ€lpa dessa smĂ„ djur att hitta nya hem! đ
Tror du man fĂ„r jobba dĂ€r om man Ă€r 14 Ă„r? đ
Vet inte đ Jag Ă€r 13Ă„r och har hjĂ€lpt till i dĂ€r i 2Ă„r, har hĂ€st i samma stall dĂ€r marsvinen finns, och det var sĂ„ jag kom i kontakt med Gosarnas Marsvin. Och jag Ă€r kvar dĂ€r Ă€n idag! đ
Vad kul đ