marsvin+?
Hej!
Jag funderar på att skaffa marsvin :) Tycker att de verkar så mysiga ♥
Jag har kaniner och tänkte ifall man kunde ha en innekanin+marsvin eller en chinchilla+marsvin tillsammans?
Min kompis hade en kanin+marsvin i samma bur.
Tacksam för svar och tips! :)
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
marsvin ska bo i par om det inte är speciella omständigheter så som att det är ett väldigt aggressivt marsvin som därmed inte klarar av att bo med andra vilket innebär att det skulle blir minst 3 djur i samma bur(tror dock även chinchillor ska bo i par men inte säker?)
Dessutom kan kaniner bära på en bakterie/virus(minns inte riktigt) som kan göra marsvinet väldigt sjukt och därför bör de inte bo tillsammans! Dessutom är marsvin mindre än kaniner och kan bli skadade om kaninen råkar hoppa på marsvinet eller liknande så tyvärr bör inte kaniner och marsvin dela bur då de kan uppstå olyckor.
att ha chinchillor o marsvin i samma bur är jag också tveksam till i och med att marsvin vill ha mycket yta att springa på och chinchillor snarare vill klättra, om man har otur och ett marsvin klättrar uppåt i buren så kan de ramla ner och skada sig och dessutom krävs en väldigt stor bur för att tillfredsställa båda arternas behov :/
Marsvin väger dryga kilot (om jag läst rätt)…och det finns kaniner som väger under 1 kilo, så storlek tror jag inte spelar någon roll…kolla kommentar 23 http://jattekanin.ifokus.se/articles/4d714087b9cb462227056911-en-verklig-jatte
Men OK…inte marsvin och kanin :( tråkigt att höra…
Men marsvin och chinchilla? Har sett flera stycken som har marsvin+chinchilla i samma bur.
Nej. Marsvin plus marsvin inget annat. Marsvin ska dessutom bo med en artfrände och finns många anledningar till att inte ha dem permanent boende med kaniner eller chillor.
Finns ingen anledning att ha dem i samma burar heller.
Chillor & marsvin är två helt skilda arter, äter inte helt samma mat och mycket annat. Nej bättre för dem att bo åtskilda.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hmm…OK. :( min kompis har ju haft kanin+marsvin….jag frågade i djurbutiken och de sa att det gick med chinchilla+marsvin eller marsvin+kanin.
#5 Förlita dig inte på djuraffärers ord, de har sällan koll. Det är lagligt att ha det men inte lämpligt samt bara onödigt då det inte finns någon anledning till att ha det. De talar ändå inte samma språk, inte helt samma kost, inte samma behov osv. Eftersom de inte talar samma språk är risken större för missförstånd = skador bland annat
här http://www.veterinaren.nu/gnagare/bra-att-veta/skotsel/skotselrad-chinchilla
står det: Den lilla chinchillan (Chinchilla lanigeia) är en gnagare, nära släkt med marsvin och piggsvin, som på 1960-talet blev populär som sällskapsdjur.
#7 Nära släkt säger inte så mycket. Men varför ens ha dem tillsammans? De har inget utbyte av varandra ändå annat är närvaron av varandra. Nej bättre marsvin + marsvin (som lagen säger) chinchilla + chinchilla.
Chillorna ska ju t.ex ha sandbad också och skvätter runt ganska så bra när de rullar runt i det, tror inte det är så bra för marsvinen.
Ingen seriös uppfödare säljer marsvin till någon som vill hålla dem med kanin eller chinchilla. För marsvinets bästa - en annan marsvinskompis eller fler, inget annat.
Det är inte lagligt att ha marsvin med chinchilla utan det står på jordbruksverkets hemsida att de ska hållas med en artfrände alltså ett annat marsvin! Så har det varit sen år 2000, alltså i snart 15 år och det är skamligt att djuraffärer fortsätter ge felaktig information bara för att de har dålig kunskap och vill sälja så mycket som möjligt!
Varför du absolut vill ha marsvin och chinchilla tillsammans förstår jag inte heller? De har inget utbyte av varandra då de inte talar samma språk, interagerar inte på samma sätt,har inte samma behov osv. Samma med kanin där det dessutom kan vara direkt skadligt för marsvinet även om det ofta går bra betyder inte det att det är bra för djuren!
Hade kanin med marsvin på nittiotalet. Ena marsvinet dog (antagligen av bakterien kaniner bär på som är skadlig för marsvin), det andra marsvinet blev efter nåt år mobbat av kaninerna och vi fick ha henne i egen bur i mitt rum tills hon dog. Hade jag och mina föräldrar vetat vad jag vet nu hade hon naturligtvis fått en annan marsvinskompis och jag har en del dåligt samvete över det även om det inte var något vi visste då. Min mamma hade lånat böcker om marsvin på biblioteket och läst och vi hade en bok också men det stod inget om det här på den tiden. Fanns ju inte internet och foum där man kunde få info då men nu gör det det så snälla lyssna på oss.
Lycka till med dina djur i framtiden
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Kan ju tillägga… Människor och chimpanser är också nära släkt, men inte vill jag byta ut min sambo till en chimpans! 😉
Marsvin och kanin tycker jag man kan ha ihop om kaninen är liten. OM dom gillar varandra. Hade själv en kanin med en kull marsvin å mamman. Ungarna gosade å klättrade på kaninen som låg å njöt. :)
OK…men tänkte ifall det kunde funka, jag vill ju pröva att ha marsvin, och jag vill pröva att ha chinchilla, och tänkte så kunde man ha en av varje i samma bur, istället för 2 marsvin i en bur och 2 chinchillor i andra.
#11 haha 😂 håller med
#10 Jo det är lagligt att ha marsvin med chinchilla så länge det ör minst 2 marsvin.
#13 Bättre med varsin bur som sagt 😉 Bättre för dem.
#12 Även fast de gillar varandra och så är det en risk oavsett, kaninen kan råka sparka till marsvinen t.ex.
Marsvin och chinchillor har helt olika krav på bur och det är väldigt olämpligt att ha dessa tillsammans. Dessutom ska marsvin ha färska grönsaker dagligen vilket kan vara farligt för chillor då deras magar inte är gjorda för att äta mat med mycket vätska i utan enbart ska äta hö och pellets.
Kanin och marsvin är inte heller särskilt lämpligt då kaniner bär på en bakterie som kan orsaka allvarliga besvär med luftvägarna hos marsvin. Även om det finns kaniner som är i samma storlek som marsvinen så är även små kaniner oehört starka i sina bakben och kan orsaka stora skador på ett litet marsvin som kan råka komma ivägen.
Förstår inte varför människor ska hålla på att blanda olika arter. Vill du ha både marsvin och kanin, köp då två marsvin och ha i en bur och sen en kanin i en egen bur. Samma sak om du vill ha chillor och marsvin. Köp gärna båda arterna om du vill ha det men ha dom i varsin bur och inte i samma.
Den här bakterien, som kaniner bär på, kan den smitta marsvin även om deras burar står brevid varandra(Allså inte om dem delar bur utan bara har burarna brevid varandra.)?
#14 Jaha du menar så. Missuppfattade och trodde du menade ett marsvin och en chinchilla.
Tror dock chinchillor också är flockdjur som därmed också måste bo med en artfrände så då blir det två chinchillor och två marsvin i en bur med dimensioner på höjd och bredd som ska passa alla fyra, plus olika miljöer som sandbad till chinchillorna, spån till marsvinen, klätterplats för cc, plus olika mat som ska då serveras separat så inte fel djur får i sig fel mat… puh, låter nog lättare att ha dem i varsin bur?!
På tal om chinchillor har drygt 200 räddats från Sveriges sista pälsfarm och söker nu hem… Kolla Djurrättsalliansens hemsida eller Facebook om nån är intresserad. (Förlåt för lite off topic men hörde om detta för nån timme sen bara.)
#16 Det är lugnt att ha marsvinbur bredvid kaninbur.
#17 Inte jag som är TS om det är det nu menar? Eller vad menar du?
Nej det är inte lämpligt nej att ha dem i samma bur 😉
#18, svarade i 17 på ditt svar i 14 till min kommentar i 10 som sa emot din kommentar i 6 om lagligt men inte lämpligt… ;) haha, rörigt det blev! Tror inte du är TS iallafall och vi är nog helt eniga om vad som är lagligt och lämpligt! :)
TS- om jag vore dig så skulle jag kontakta seriösa uppfödare av chinchilla/marsvin i din närhet och be att få komma på "studio" besök. Ta reda på mer fakta om bägge arter och sen ta ett beslut om vilket djur du vill ha. Nu låter det som att du vill ha en av varje för att du inte vet vilket djur som passar dig? Låter inte snällt mot det djur som ska säljas sen när du känner att det inte var något för dig. Även små djur ska ses med ansvarstagande och marsvin lever i ganska många år. Ta tid på dig i ditt beslut så blir det roliga och bättre för både de djur du köper och dig själv. Inte köper man en hund och en katt för att se vad man trivs med för att sen sälja den man "tröttnat" på?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
8#Tack för svar
Menade 18#
Jag tycker att #20 ger ett väldigt bra förslag. Ta reda på mer om båda djurarterna och välj sedan det du tror passar dig bäst!
Jag vet inte mycket om chinchillor, men marsvin är jag såld på för de har så härliga personligheter. Charmigare och snällare djur får man leta efter. Här på MiF kan du hitta Artiklar och många frågetrådar om marsvin. Återkom gärna och fråga mera!
Lycka till med valet av husdjur!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Till #20
Jag har ALDRIG tröttnat på något djur, jag har inte heller sålt något djur som jag köpt. Det var absolut INTE så jag menade, jag menade att jag vill pröva båda men att fyra blir för många. Jag skulle absolut inte tröttna på något djur och sälja det vidare.
#24 Du har tid på dig att testa att ha båda djurslagen, hade satsat på en av dem nu 🙂
#24 Vill du prova något av djurslagen så LÅNA först och känn efter hur det känns. Erbjud semesterpassning? Chinhillor blir väl upp till 20 år gamla, vore ju trist om man efter några månader började känna att det inte var rätt val.
Jag har aldrig tröttnat på något djur och vill ju inte välja…det verkar som att ni tror att jag vill ha ett av varje och sedan sälja det jag tröttnat på. Så är det inte…jag kommer inte sälja djuren vidare…..vilket jag nu väljer eller ifall jag väljer båda
#27 Väljer du att införskaffa både och, hade jag införskattat något av det först och sedan känt om det finns tid för ytterligare två sen. Sedan såklart: olika burar. Har man inte haft djurarterna innan finns det en del att lära, ta in samt att man vill hinna lära känna sina nya familjemedlemmar också. 🙂
Folk är på tok för griniga när det kommer till att ha marsvin och kaniner tillsammans. Det funkar jätte bra och om man har tur trivs de till och med super bra ihop. Jag har själv haft kaniner och marsvin gående tillsammans under många år och aldrig haft några problem med det, men de har aldrig haft något intresse av varandra. Utan marsvinen har hållt sig i sin lilla flock och kaninerna i sin. Just nu har jag en kanin och ett marsvin gående tillsammans och de trivs bra ihop, men jag kan säga att jag önskade att jag kunde köpa en kompis till kaninen för han skulle bli så mycket lyckligare, men jag vet inte om jag kommer ha tid och plats för två kaniner om ett år. Marsvinet är för tillfället så pass gammalt (7 år) att han inte skulle uppskatta en liten sprallig burkompis och även tidigare varit väldigt oförtjust i sällskap, men annars hade jag önskat samma för honom. Jag tycker att alla djur ska ha minst en artfränd att leva med, för man märker skillnad i deras beteende. De blir mer framåt, nyfiknare, gladare och helt enkelt mer motiverade att leva. Därför tänker jag inte avråda dig från att ha marsvin och kanin tillsammans, men snälla, låt dem ha minst en kompis av sin egen art.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#29 Håller inte med dig, handlar verkligen inte om att folk är "tok på för griniga". Det handlar om helt annat. Visst kan det fungera men väldigt onödigt att ha det och oavsett måste ju marsvinen ändå vara minst 2 st. Finns skaderisk bland annat att ha kaniner & marsvin ihop, hänt hemska olyckor.
#30 Let's agree to disagree, säger jag. Marsvinsfolk är super griniga kring det mesta tycker jag, och marsvin-och-kanin-kombo-frågan är inget undantag. :-)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
#31 Jag har både marsvin och kaniner 😉
Haft kanin & marsvin boendes ihop för flera år sedan men absolut inget jag skulle ha idag. Sett otäcka olyckor (dock inte hemma hos mig) kanin & marsvin emellan pga missförstånd t.ex kaniner kan även råka skada marsvinen när de far iväg och ja flera olika anledningar. Och finns ju ingen anledning att låta dem bo permanent tillsammans heller.
#29 "På tok för griniga"? Men det här att marsvinen av flera anledningar kan skadas eller tom dö är alltså en risk du är villig att ta? Schysst! Härlig djurhållning och inställning! *sarkasm*
#29 Jag tillhör de där griniga marsvinsägarna som tycker det är idiotiskt att ha marsvin och kanin ihop. Det handlar om vilket fokus man har, och det jag tycker är allra viktigast är att marsvinen har det så bra det bara någonsin går.
Du skriver ju själv: "Jag har själv haft kaniner och marsvin gående tillsammans under många år och aldrig haft några problem med det, men de har aldrig haft något intresse av varandra."
Alltså har marsvinen inget eget intresse av att vara tillsammans med kaniner. Det är ingenting som de vill eller behöver. Det kan tvärtemot vara skadligt för dem. Då är det för mig självklart att man inte har dem ihop. Om fokus ligger på marsvinens välmående, förstås.
Men gud ni kan ju inte ha kaninburen brevid marsvinsburen marsvinen kan ju få den där farliga bakterien då
fjantigt.. 😴
#35 överdrift inte samma sak som.om de bor tillsammans eller träffas ibland
varför?
#37 Varför vadå? Är skillnad om de bor med det hela tiden eller inte. Det sprids inte med luften. Plus oavsett är risken minimal att marsvinen blir smittade finns betydligt större risker som är mer troliga att de händer
men då ska dom ju inte träffas ibland heller.
#39 Det är ingen fara, läs vsd jag skrev ;)
då kan dom bo ihop då :)
#41 Nej det är inte bra, du har uppenbarligen inte läst vad man skrivit, alldeles för stor risk att ha dem tillsammans med sparkar, bett mm som kan uppkomma,
men då ska dom ju inte träffas ibland heller?
#43 Det är skillnad om de bor hela tiden än om de träffas ibland (som jag tydligt skrivit tidigare i tråden). Träffas de ibland "utsätts" de inte för den bakterien som kan smitta marsvin från kaniner hela tiden (men risken är oavsett väldigt liten att marsvinen blir smittade) men skaderisken är också betydligt större om de bor tillsammans hela tiden. Dessutom äter de inte 100% samma kost, de talar itne samma språk, inte helt samma behov mm. Så djuren tjänar inte på att bo tillsammans. Kaniner för sig och marsvin för sig. Men man kan gott ha dem i samma rum eller bredvid varandra om man vill det, inga problem.
#43 Nu börjar det här bli tjatigt. Är det så att du vill driva med Frida?
TS ställde en fråga och har fått svar. Hur h*n gör är ett eget val. Bara för att det går att ha marsvin och kanin ihop betyder det inte att det är lämpligt. Om TS ändå väljer att göra så är det inget vi kan hindra. Men h*n har i alla fall blivit varnad.
Om man vill att marsvinen ska trivas med livet och inte utsättas för onödiga risker, så ska man inte ha dem tillsammans med en kanin. Så enkelt är det.
Det bästa rådet i tråden tycker jag är #26 tips om att låna djur. Om du kan passa någon annans chinchillor och/eller marsvin när de åker bort så kan du verkligen känna efter vilka djur du trivs bäst med.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
men då ska vi människor inte vara med djur…
talar olika språk
kan sparkas
#46 Det är ju långt ifrån samma sak. Vi bor inte i samma bur som marsvinen, vi kan tänka efter vad vi gör, det gör inte t.ex kaninerna när de skuttar iväg och ja massa andra skillnader. Känns som att du försöker provocera och driva med folk just nu
puzzelface här har du en extremt bra anledning till varför marsvin inte ska bo med kaniner. Dessa två bebisar omhändertog jag efter att de blev skadade, de skulle annars avlivas men jag rehabiliterade dem. Dock blev de aldrig trygga efter hädelsen. De fick båda två sina öron sönderslitna och diverse bett över rygg och skuldror.
6 bilder visas nedan. Det är långt ifrån alla skador de fick som är dokumenterade på bild. Detta är endast en minoritet av skadorna.
Kaninen som var boven i dramat var hur snäll som helst och så helt plötsligt en dag slog det slint och FYRA marsvin blev offer. Med det sagt kan jag även säga att jag gillar kanin och marsvin exakt lika mycket så jag går helt och hållet på fakta.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Finns även marsvin som skadat kaniner.
nu verkar det blivit väldigt mycket prat om kaniner :) hur är det med marsvin+chinchilla?
#50 Det har sagts också: Olämpligt av flera anledningar.
#50 Du har fått svar och tycker du borde läsa igenom tråden igen. :) Följ råden som du får och djur är inget man stressar fram bara för man vill ha. Läs på ordentligt om både Chinchilla och Marsvin och dra sedan en slutsats på vilket som passar dig bäst. Som #20 nämner kan det vara bra att kontakta en seriös uppfödare som kan ge dig råd osv. När du bestämt dig kan du ju höra om du får "pröva" att ha marsvin eller Chincilla. Som sagt, läs igenom och ta in :) Lycka till!
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Skaffa aldrig en chinchilla med andra djur! Jag har två snart 5 chillor. Otroligt svåra djur att ta hand om om man inte läser på och lär sig en hel del! Marsvin ska vara med andra marsvin. Liksom chinchilla ska vara med en annan chilla.

Skaffa aldrig en chinchilla med andra djur! Jag har två snart 5 chillor. Otroligt svåra djur att ta hand om om man inte läser på och lär sig en hel del! Marsvin ska vara med andra marsvin. Liksom chinchilla ska vara med en annan chilla.
#53 Så svåra tycker jag inte att dem är? Min mamma har chinchillor nämligen.
Är du intresserad av att prova på att ha ett marsvin, gå isåfall in på mina inlägg. Har en gammal kille på 6 år som ges bort. Tyvärr tror jag inte att man kan ha han i en bur tillsammans med kaniner, i överhuvudtaget. Men dom har tyvärr börjat med det på djuraffärer. Om du skulle stoppa mitt gullefjun tillsammans med massa kaniner så skulle nog det bli en fight med vinst till Muffe, haha!;p
Ha en bra dag, kram<3
vad jag menade med att prova på är att han kanske har ett eller två år kvar på jorden…:/ <3
#56 Har de haft tyvärr länge i djuraffärer. Inte klokt tänkt för gamlingen att ha med kaniner, för hans skull. (om du läser resten av tråden)

55# svårare att hålla än med marsvin. Kräver helt annan kost, kräver stora burar, är inte särskilt gosiga och sen är chinchillor otroligt känsliga.
#59 Ja de är lite svårare än marsvin.
Ja annan kost men gör ju många djur 🙂 Inte särskilt gosiga håller jag inte med om. Otroligt känsliga? För vad?

60# dom har känsligt skelett, mage,tarmar. Chinchillor är inte som kanin och marsvin som kan gosa i timmar. En chilla är full fart och har inte tid att gosa.
#61 Jag har lite erfarenhet av chinchillor och visst är det fart på dem men finns många som även vill sitta och kela också. Finns flera kaniner och marsvin som inte eller vill gosa mycket/ofta osv. Delar inte riktigt samma erfarenheter som dig kring chinchillor. Inte att de är känsligare än t.ex marsvin heller.

Dock så är dom känsliga. Fråga vilken chinchillaexpert som helst. Litar mer på vad veterinären sa än folk på forum. Hon är en av Sveriges bästa veterinär med inriktning chinchilla.
#63 Litar sällan på veterinärer kring sånt (samma med andra djur).
Men vi har som sagt delade erfarenheter helt enkelt, så som det är med andra djur också, vissa tycker vissa djur är si eller så, men andra upplever inte samma sak.

64# ja nej man ska ju absolut inte lita på folk som har ERFARENHET och är en av Sveriges BÄSTA. Nej men hon kan väl inget. Herregud hellre att jag lyssnar på veterinären och uppfödare med erfarenhet än att bag lyssnar på självutnämnda experter på forum.
Tack Zakaraa :)