Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2117 ggr
Feelicia
0

Bottenmatrial

Vad har ni för bottenmatrial till era burar?

Själv har jag kutterspån.

Eulwen
0

Kutterspån. Har flera och stora burar så spån är det smidigaste och billigaste. Men jag är bra nyfiken på att testa lättströ.

Fridaaaa
1

Easyströ när jag har det hemma, annars kutterspån tillfälligt.
Easyströ är mjukt och skönt för dem att gå på, suger upp bra, inte så dyrt, flyger inte omkring som kutterspån gör. Dammar inte

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Feelicia
0

#2 är lite allergisk mot damm men inte mycket dock har jag kutterspån ändå;)

Är nog allergisk mot hö också för de kliar mycket i ögonen efter jag har gett dom mat eller när jag har uppe marsvinen och har nån kontakt med ansiktet på marsvinen så kliar de i ögonen.

När dom typ rivs så kliar de där också…;)

Marsvin.Fantasten!
0

Fleecefilt, eftersom mitt ena marsvin är allergiskt! 😃

Ceratico
0

Jag använder i nuläget kutterspån, men ska testa halmpellets efter denna bal tänker jag :)

Fridaaaa
1

Det man får tänka på att minst halva buren måste ha strömaterial, vilket inte fleece eller liknande räknas. Många har det itne så som använder fleece men var någon som hade fått svar från JBV att det är så enligt lag.

hanniees
1

Använder kutterspån, men har testat alpspån. Dock var det inte så mjukt och ganska hårt för ett par marsvinstassar. Det var inte så skönt för grisarna att vila i heller, så jag bytte tillbaka till kutterspån. Men jag skulle vilja testa easyströ, det verkar väldigt mjukt och mysigt:)

Mvh Hanna:)

Twili
0

Anledningen varför det står i lag är för att ingen tänkte på idén med att använda fleece utan de vill undvika att folk bara har tidningspapper/burbotten/gallerbotten. ja visst det står i lag men den av er som är utan synd kan kasta första stenen.  Hur många har inte gått mot rött…

Jag kommer skriva en artikel till MM om alla olika strömaterial jag har testat. 
Testa inte lättströ utan ta hellre easy-strö är mitt tips till er. 
Jag skulle inte ta halmpellets. Det luktar apa, dessutom måste du väta det först och det är en väldans process, i alla fall om du inte kan hälla vatten direkt i buren. Jag har bara trä i botten och måste blanda upp det i en back.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Eulwen
0

#8 Jag trodde lättströ och easy-strö var samma sak, bara olika namn. Var ligger skillnaden?

Twili
0

Lättströet som jag köpte från Granngården luktade mögel och mycket illa när det blev vått. Det är platt, hårt och ganska tråkigt. Dyrt för sin vikt.

easy-strö luktar nästan inget (lite halm), är himmelskt mjukt, kostar inte så mycket. Balen man köper kan se liten ut för 115 :- men tro mig, jag skrapade bara ytan på den vid senaste burstädning , den är väldigt hårt packad och minst lika tung som en stor kutterspån.

Fridaaaa
0

Håller med #10 kring easyströ, jag är supernöjd!
Bättre till långhåren med tycker jag  än kutterspån🙂

Eulwen
0

Då måste jag prova easy-ströet. 👍 Jag har börjat få problem själv med allt damm vid burstädningar, hostar alltid efteråt och det kan inte vara kul för grisarna heller.

hanniees
0

Jag tänkte också att jag skulle prova esyströet , det verkar jättebra! Men brukar det finnas på djuraffären? Har aldrig sett det där förut, och jag bor inte på landet så jag har ingen bonde jag kan köpa av:/. Så vart brukar ni köpa ert easyströ?:)

Fridaaaa
0

#13 Inte sett det i någon djuraffär.
Men kolla på svenska foders sida, där står återförsäljare av svenska foder, och kontakta de som säljer om de har easyströ också🙂

hanniees
0

#14 tack så mycket! Jag ska kolla där:)

Twili
1

Jag köpte mitt på svenska foder i en liten byhåla där  jag inte trodde de skulle ha något sådant! Blev extremt glad när   jag såg att de hade det.

Eulwen
0

Det finns faktiskt en liten gård här ute på vischan där det sitter en skylt om att de är återförsäljare av svenska foder… Det ska jag kolla upp. 

Tack för tips. :)