Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 952 ggr
queenlinnea
2014-11-12 17:11
0

Hård avföring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej! Det var ett tag sedan jag skrev här sist. 

Igår kväll tog jag upp min  yngsta hane på 6 månader och fick se att han har en stor, torr klump med avföring som alltså sitter fast i analöppningen på honom. Jag googlade direkt på vad som kunde ha orsakat detta, samt hur jag skulle kunna hjälpa honom. Fick lite blandade svar, så jag blev med andra ord inte så mycket klokare.

Är det någon här som har erfarenhet av detta? Är orolig att han inte kan uträtta sina behov. Har han fått för mycket/för lite  av något i matväg? Han äter som vanligt och är sig själv, han  är det mest energiska marsvin jag någonsin haft. Han verkar inte vara bekymrad av det när han befinner sig i buren, men skrek till då jag försiktigt försökte pilla bort det. Bifogar en bild jag tog nyss. 

/Linnéa

RebeccaG
2014-11-12 17:19
0

Kontaktat veterinär? Det där ser inte alls bra ut.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

JohannaEkroth
2014-11-12 17:20
1

Prova och bada rumpan på honom i handfatet och se om du kan tvätta bort det genom att lösa upp avföringen i vatten. Det är klart han skriker då det gör ont när det fastnat i päls/hud. Men bort måste det. Om du har barnolja kan du prova att tvätta med lite sådant.

Får han hö som huvudföda så tänker jag direkt att han dricker för lite. Ge mer gurka och paprika och andra grönsaker som innehåller mycket vätska, men gurka är klart mest vatten i.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

queenlinnea
2014-11-12 17:30
0

#1 Nej, det har jag inte men överväger att göra det om jag inte kan hjälpa honom.

#2 Okej, jag ska testa det med en gång. Hö har dem fri tillgång till, de får även de grönsaker du nämner. Återkommer senare med resultat!

queenlinnea
2014-11-12 18:07
0

Jag kunde få bort en del, men inte allt. Det gör ju så ont på honom. Ska försöka få tag på lite barnolja och göra om samma procedur tills att det är borta.

Arinah
2014-11-12 18:38
1

Sök på impacted rectum här på Marsvinifokus. Har för mig att frågan kommit upp flera gånger

queenlinnea
2014-11-12 19:29
0

#5 Det måste vara det då. Konstigt när han är så liten tycker jag. 😕 Hittade en länk där någon förklarade mer om impacted rectum.  Jag får ha mer uppsikt och rengöra ofta. Tack för hjälpen!