Ert hö
Vart och hur köper ni Ernst hö? Från bonde eller affär? Vilken sorts hö?
Köper av en bonde som min sambo känner. Brukar köpa fem balar åt gången (ca 60 kg) och förvarar torrt i källaren. Detta räcker någon månad till mina fyra marsvin, är väldigt generös med höet..
Bonden brukar göra iordning hö med tunnare strån till mig, ibland är det lite grövre men har han bara grovt så avstår jag och får köpa från djuraffär tills han hittar på lite finare igen.
Från bonde.
Vårat hö är ganska grovt och äts med god aptit 🙂
Har kaniner med så köper hem mycket på en gång.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När vi bor här hemma i Göteborg så köper vi hö från djuraffär. Men på sommarlandet så köper vi färskt nyskördat hö från en bonde (en höbal på ca 12 kg brukar det bli) sedan lastar vi höbalen i bilen. Marsvinen älskar verkligen det nyskördade höet från bonden, det är så grönt och luktar så gott. Färskt hö är det bästa, märker man på grisarna, det går åt fort som tusan:) Vi köper alltid ängshö för det är det mest näringsrika höet, och grisarna gillar det mest! De dåliga är att de alltid plockar ut all timotej och klöver först:)
Mvh Hanna:)
#1 Oj här räcker 1 bale på 8-10 kg lätt en månad på 4 marsvin och snålar inte heller xD Inte ens mina 6 kaniner hade ätit så mycket hö på en månad som 60 kg 😛
Tack för alla svar allihopa!!!
#4 Nä inte 1 månad, men kanske 2-3. De har mycket i buren att sova och leka i samt får påfyllt 2 gånger dagligen och allt byts ut 1 gång per dag.
#6 "Detta räcker någon månad till mina fyra marsvin, är väldigt generös med höet.." Så tolkade det som att de 5 balarna du köper räcker så länge 🙂
Ja samma här till mina 🙂
Själv räcker typ en bal till mina marsvin i typ 3-4 månader!:)
Men jag har ju bara två!
#3 Jag bor också i Göteborg och köper 10kilos balar för 75:- på naturnära i Backa! :) Bäst på våren såklart, skulle köpt flera balar då, men det är ok nu med.
Ska flytta till våren, då kommer jag köpa från bonde :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Åh, tack så mycket för tipset! Ska be pappa att vi åker dit och köper hö nästa gång:) Ja visst är höet bra nu också, men som du skriver så är det ju allra bäst på våren, då de börjar skörda nytt hö:) Men vad bra att du kommer kunna köpa hö från bonde året runt:) själv har jag bara tillgång att göra det på sommaren när vi är på sommarstället:) Det kan ju vara lite knepigt att hitta bra hö här i Göteborg:)
Mvh Hanna:)
#7: Ja det fem balarna brukar räcka ca 3 månader, kanske fyra..
Jag har nått hö nu som jag fått av morfar, som växt på hans trädgård i somras å blivit långt, sen nu torkat. Hoppas bara att de är bra, det är typ blommor å skit i oxå. Men han säger att de är de bästa man kan ge ett djur.