Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1611 ggr
albert
0

Bli tam

Hej!

För ca. två månader sedan köpte jag mina två marsvins killar (från en zoo affär tyvärr). Nu skulle jag vilja ha tips på hur man får dom tama, Dom har sin bur i vardags rummet där vi vi vistas mest. Dom får tillgång till att springa lös i köket en stund varje dag men dom sitter bara och trycker bakom gardinen. dom får också komma upp och mysa i knät när vi tittar på tv. Men trots det är dom skygga springer och gömmer sig när man närmar sig buren. Kanske jag som är lite för otålig men kom gärna med tips.

josya
2

Vägen till marsvinshjärtat går genom magen :P

Ge dem godsaker (färska grönsaker) och få dem att förknippa dig med det. Och var lugn i deras närhet. De är ofta lättskrämda.

Marsvin_Love
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ville nog säga att alla marsvin är skygga i början. Mina började bli tama efter några dagar. Om du har köpt dem från en affär så pröv att tänka hur stressade de kanske har varit. Det kanske har kommit in småbarn och skrikigt, eller knuffat på buren. Därför kanske det tar lite längre tid med marsvin från affärer. Sitt och läs högt dina läxor, eller en bok för dom så de blir vana din röst. Lägg ner handen i buren och lägg någon godbit i den. Ta inte handen fram till dem, utan bara låt den hänga tills de närmre sig själva. Fast kom ihåg att marsvin inte har bästa synen, så det kan ta lite tid. När de ska ha mat försök att hand fodra dem så ofta du kan. Lycka till.

Fridaaaa
1

Testa att ge de dagliga grönsakerna (t.ex paprika, grönkål, broccoli, persilja) ur handen i stället. I regel brukar det gå bra efter en stund och så blir de modigare och modigare 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

albert
0

Tack för alla tips 😂