Hanar som bråkar
Mina två hanar har de senaste dagarna börjat bråka ovanligt mycket:( Tidigare har en av dem , Edgar, varit dominant och den andra, Max har aldrig börjat kaxa eller så. Men nu har de plötsligt börjat bråka som jag sa… de hackar tänder, kurrar och Edgar, den dominanta, har plötligt blivit jätterädd för Max och springer iväg så fort han kommer nära :( Edgar har även fått ett litet sår på kinden. De är cirka 1,5 år gamla och har stort utrymme. Jag undrar vad detta kan bero på? Kommer de att bli sams igen?
Här finns instruktioner på vad man kan göra för att få dem att komma bättre överens. Jag skulle tro att det är hormonerna som spökar, förmodligen försöker Max ta över makten. Det finns goda möjligheter för dem att bli sams när väl den nya rangordningen etablerats, men de kan behöva bo betydligt större under en period.
Jag skulle börja med att bada dem och göra rent Talgkörteln, just dofter kan vara en trigger för bråk. Sen skulle jag släppa ihop dem på en stor och neutral yta, så att de har möjlighet att komma undan från varandra ifall de vill.
#1 Tack för tipsen! Blir dock svårt att fixa större utrymme då de har ett helt rum att springa runt på.
#2 Om du har ett helt rum till dem så har du ju de allra bästa förutsättningarna för att kunna få det att fungera. Vad bra! Då är det inte utrymmet som är problemet.
Eftersom rummet är deras vanliga yta kan det vara klokt att doftneutralisera allting genom att tvätta med ättika. På så vis finns det ingenting som luktar mer av den ene än den andre. Och att sedan möblera så att de har varsitt gömsle på betryggande avstånd från varandra. Sen handlar det mest om att låta tiden gå.