Self eller Teddy?
Ska skaffa en marsvinsunge men velar mellan en teddy och en self ?? Vad säger ni? Vad har ni?
Båda är tillgivna och mysiga vilket gör det hela ännu svårare…
Self så klart.😃
Varför inte en av varje? :)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Gillar du båda lika mycket så leta efter båda och sedan kör på den du faller för, som passar hos dig?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En teddy kräver mer pälsvård än en self.
Jag har haft en teddy, och han var en trevlig typ, men han fick lätt svamp och mjäll, så honom fick jag borsta varje dag för att hålla undan. Möjligen var han ett måndagsexemplar då han var ett omplaceringsmarsvin, men vad jag har förstått är det inte ovanligt med svamp- och mjällproblem hos teddy. De släthåriga sköter i princip pälsen själva.
#4 Aldrig haft en teddy som krävt mer pälsvärd än min self.
Min gamla teddy var lätt skött, inga problem med svamp och grejer. Men det bästa med en teddy är att pälsen är så mysig!🙂
#6 Håller med! Älskar teddypälsen! 😃
Jag tycker i alla fall att man ska vara förberedd på att det kan behövas mer jobb med pälsen hos en teddy. Bara för att det finns problemfria exemplar, så betyder det inte att alla är det. Omplaceringen där mina grisar kommer ifrån har sett en hel del elände på just teddysar, bilder här.
#8 Nej men så är det ju med alla marsvin överlag skulle jag säga 🙂
#9 Visst är det så att marsvin är individer, och att behoven varierar. Jag skulle ändå vilja hävda att teddymarsvin generellt behöver mer pälsskötsel än ett vanligt släthårigt. Läser man skötselinstruktioner för teddysar så brukar det hävdas att de har torrare skinn än andra marsvin, förmodligen för att pälsen är så tät. Det gör att de lättare får problem med mjäll och vax i öronen. Men naturligtvis, alla teddysar får inte problem.
Jag håller med om att teddys kan behöva mer pälsskötsel, men inte att det beror på den täta pälsen. Det är ett problem som finns hos vissa teddys, det är som att de har jättemycket hudavlagringar. Det gäller även i öronen (som ju inte har någon tät päls att skylla på. :)). Men det finns massor av teddys som inte har problem alls! Tycker inte att det ska vara ett hinder för att välja teddy om du vill ha det. Fråga uppfödaren om föräldrarna till det marsvin som du ska köpa, hurdan päls och hud har de?