Narkos
Hej. Ska operera mitt marsvin Theo på fredag mot tumör på magen. Har hört att buksnitt är ganska farligt stämmer det? Sedan har jag hört att gasnarkos är den bästa och min veterinär sa att marsvinet först kommer få någon muskelavslappnande spruta och sen få gas under operationen. Och sa att de piggar på sig mycket snabbare då. Stämmer det? Fick ert marsvin en avslappnande spruta innan det fick gasen? Snälla svara fort, är orolig! Hur stor chans är det att ett friskt marsvin klarar narkos?
Ja, de har fått lugnande först och sedan sövts med gas. De har varit pigga efteråt. Senaste jag hade inne för op var en 5,5-årig hona som klarade det galant!
Varnade inte din veterinär att det finns en stor Risk med en buk operation. Att det finns marsvin som tillhör dom där 5% som inte klarar sig allas under eller som inte vaknar upp efter en operation. Jag har ett marsvin som blev väldigt sjuk och opererades för urinsten i juni 2014. Och klarade sig. Men jag tog en väldigt stor Risk. Jag kunde ha förlorat honom istället och han kunde tillhört dom där 5% som inte hade klarat sig. Denna Risk gör jag inte om. Nästa marsvin som får urinsten får somna in i stället. Hur sorgligt det än är.
#2 håller inte riktigt med där. Om en erfaren marsvinsveterinär säger att marsvinet har goda chanser att klara sig och få ett lyckligt liv efteråt, kanske leva flera år till så tycker jag det är värt att göra en operation. Bara för att det inte gick så bra för dig så betyder det inte att det kommer sluta dåligt för mig. Och jag veeet att det är en stor risk att operera ett marsvin. Inte riktigt det svaret man ville höra nu när ens marsvin ska opereras imorgon. Eftersom att jag redan har bestämt mig gör att operera kanske man vill höra lite peppande ord istället får något som låter lite som en anklagelse:/
#2 Finns det inte olika örtpreparat t.ex alldroin som kan bota urinsten då?:) istället för att avliva då menar jag , alltså om man inte vill operera som du sa är en väldigt stor risk kan ju det vara ett alternativ:)
Mvh Hanna:)
#2. Jag tycker att 95% är en väldigt stor sannoliket för att marsvinet faktiskt skall klara sig. Och jag skulle absolut ta den chansen. Jag har en äldre hona inne för urinstensoperation idag och sitter nervöst och väntar hemma… Jag skulle själv som människa självklart ta risken att opereras om jag själv skulle behöva överleva med 95% sannolikhet att det går bra. Men det är min åsikt.
#4: jo det finns örtpreparat och jag har provat dem. En hona äter dem fortfarande med bra resultat och den som är inne på op idag skall börja med dem. Dock hade hon en sten stor som en ärta, slutade äta och kissade blod och jätteont så en operation är där nödvändig först. Den andra honan har grus i urinblåsan som sitter fast i urinstensväggen, går ej att operera och där har ärtpreparat fungerat bra.
Håller alla tummar för Theo. Var beredd dock att behöva stödmata regelbundet första dygnen om han inte äter själv!
Jag håller också tummar för Theo! Håller tummar för dig också #5 hoppas allt går bra! Då vet jag att örtpreparat är ett alternativ om ens marsvin har drabbats av urinsten.
Här har du en länk som du kan läsa http://www.blandmolnen.se/om-urinsten/
Lycka till!🙂
#7 Intressant, tack:)
Tack alla som peppar och hejar på lille Theo:)
inlägget redigerat p g a hänvisning till borttaget inlägg
Lycka till med ditt hjärta Nareg80, hoppas allt går som det ska!
inlägget redigerat p g a hänvisning till borttaget inlägg
Hur har det gått?
Här hemma stödmatar vi var 3:e timme, känner mig lite sliten efter fyra dygn utan en hel natts sömn…
Sådär, han kommer inte igång med ärgningen så bra och är ganska slö! Vi ger något smärtstillande som heter temgesic och efter han fick de blev han som en trasa och ville inte äta:/
Baaaad
#14, ja temgesic kan ge dåsighet. Min hona får bara Metacam som smärtlindring. Hon äter lite grönsaker själv men sedan matar jag henne. Antar att det kan ta ett par dagar innan de kommer igång ordentligt.
Tack då förstår jaga varför hon har vart som hon har varit.