Ohyra?
Hej! jag upptäckte precis att rocky inte har hår på sidan. Kan det vara Ohyra? Jag har inte sett det förut och jag ser ingenting i pälsen.
/ Sofia
Hona eller hane?
När det är håravfall så på sidan av magen kan det vara ett tecken på att ditt marsvin har drabbats av äggstockscystor. Tycker du att hon har blivit lite päronformad den senaste tiden? Eller lite mer lättirriterad än vanligt?
Mvh Hanna:)
Hon är en hona. Ja, jag har lagt märke till att hon har känns lite smalare och lite annorlunda. Hon är inte så mer irriterad än vanligt tycker jag, men hon bet mig här om dagen vilket hon inte brukar göra.
Kan man åka till veterinären med henne fast hon är så gammal? Hon är 6 år.
#6 Alla djur som mår dåligt ska in till veterinär. Ålder har ingen betydelse!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, jag undrade för ägaren sa att de inte släpper in så gamla marsvin för att det är taskigare att hålla dem vid liv.
#8 Struntprat från ägaren. Marsvinet behöver vård. Är dessutom ägarens skyldighet.
Okej, vi ska höra av oss till ägaren och se vad vi ska göra,
Jag opererade min 5,5 åriga hona för äggstockscystor, gick alldeles utmärkt!
vad bra att det gick bra! Vi får se hur vi ska göra
#12 Tappar marsvinet pellets så det blir kala fläckar måste han in. Är det sellnic = dödligt om det aldrig behandlas.
okej, vi måste höra med ägaren först för det är hon som bestämmer hur vi ska göra. Jag har läst att de kan tappa päls när de blir gamla men att det växer ut igen. Kan det vara det? Vi ska såklart höra med ägaren så hon kanske åker in till veterinären.
#14 Aldrig haft gamla marsvin som gjort det.
Oansvarigt av ägaren om hon inte gör det i mitt tycke. Hoppas inte det är sellnic då och att marsvinet inte har ont.
ägaren sa att det inte var någon fara och att det kan vara för att de får vinterpäls.
#16 Marsvin byter inte vinterpäls på samma sätt som t.ex utedjur gör. Och blir inte kala fläckar heller, haft flertalet marsvin, inte en enda har haft det så. Nej det tror jag inte på. Du får ursäkta men låter som att ägaren försöker komma med undanflykter att betala veterinär.
Okej , det får ägaren bestämma för det är hennes ansvar och hon som bestämmer.
#19 Visst är det ägaren som bestämmer men oansvarigt av henne plus att det är hennes skyldighet att antingen behandla djuret eller ta bort det vid sjukdom.