Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 626 ggr
ClarisO
2014-12-10 23:37
0

Avla

Hej har fått upp intresset för att någon gång i framtiden kanske ta en kull. Vad säger ni som har avlat/avlar? fördelar/nackdelar?

Snälla, inga påhopp… är bara lite nyfiken :)

Eulwen
2014-12-11 21:08
0

Fördelar nackdelar med att ta EN kull?

Nackdelar: 

Risken för komplikationer är stor varpå honan/ungarna kan dö. Vissa saker kan man förebygga men då behöver man läsa på.

Risken finns att man får en kull med enbart/många hanar, av någon anledning är det svårare att få hanar sålda (jag sitter själv med två från i somras) och när de blir lite äldre behöver de sättas två och två. Krävs utrymme med andra ord.

Det är ganska slitigt för honan, hon behöver några månader efter för att återhämta sig. 

Hitta en hane, har man en egen finns risken att den inte längre kan gå med sin burkamrat efter att han fått para. Lånar man behöver man hitta en bra hane (känd stam, trevlig osv) med en vettig ägare (slippa Ohyra, svamp osv). 

Fördelar:

När allt går bra är det givetvis oerhört roligt att få vara med om en kulls födelse och följa ungarna när de växer upp! Att titta på honans mage när den växer sig så stor att man på allvar tror att hon ska spricka… Att sälja ungar till bra hem och se hur glada de nya ägarna är när de hämtar är roligt.  Samt sedan att följa den unge man tyckte var mest lovande när den växer till sig och ser om den utvecklas som man trott och hoppats.

Sen tycker ju jag att det är ok att vara nyfiken på att ta en kull, men att man kanske har tänkt lite längre än till att det vore "kul med söta ungar". Främst bör man känna att man har marsvin som är så pass bra i hälsa, temperament och även utseende att den har något att tillföra. Marsvin som är rädda, överdrivet aggressiva, har problem med kisseriet osv ska givetvis inte gå i avel. Efter det bör man på allvar fundera om det är värt risken att något händer med honan. Jag har förlorat en hona i toxicos (ungarna klarade sig) och det var riktigt jobbigt för det var ju mitt beslut att para henne. Och sist, att man verkligen är inställd på att man som uppfödare (för det blir man på bara en kull också) sedan ska kunna hitta bra hem, dela ut information till nyblivna ägare och även kunna ge råd och stöd om de hör av sig. :)

Eulwen
2014-12-11 21:09
0

Tillägger, är man sugen på att testa att ta en kull skulle jag råda att man tar kontakt med en uppfödare (gärna den du har köpt honan av) och ber om råd. Denna kan säkert hjälpa till att tipsa om hane och råda under loppet så att säga. :)