Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1087 ggr
jossanElsa♥
2015-01-07 15:28
1

Bas foder

Hej Jag har några frågor om marsvins foder. Vi ger våra marsvin savoy-kål, brocolie och blomkåls-blad nästan varje dag och jag undrar om dom grönsakerna är bra som bas-grönsaker? Sedan får dom också vitakraft cavia nature torr foder utav det får dom lite mindre än en halv dl i varje skål ( vi har 3 skålar och 3 marsvin) jag undrar om den maten är bra att ge dagligen ? Sedan får dom också andra grönsaker ibland tex gurka,sallad,tomat,paprika,persilja och morot.

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

Candy123
2015-01-07 15:39
0

Marsvin skall ha 80% hö (fritillgång) och Grönsaker sedan kan man ge någon msk kraftfoder (havregryn eller pellets)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

jossanElsa♥
2015-01-07 15:49
0

#1 glömde att skriva att dom har fri tillgång till Hö och vatten

Ljungåsen
2015-01-07 16:20
0

Är du säker på att ditt foder heter Vitacraft cavia nature? Jag försökte googla, men hittade det inte. I vilket fall tycker jag att en knapp halvdeciliter per marsvin är hysteriskt mycket. Behöver de verkligen så mycket kraftfoder?

Det finns massa åsikter om marsvinsmat, men precis som #1 skriver ska basen vara hö. Bra hö. Vatten förstås, och C-vitaminrika grönsaker. Här är en artikel om grönsaker.  Kål, broccoli och blomkålsblad är bra marsvinsgrönsaker.

När det gäller kraftfoder så finns det ett antal saker man ska titta på för att kunna avgöra om det är bra. Det ska innehålla mer fibrer än protein. En bra proteinnivå för pellets är 15-16%, och en bra fibernivå är > 20%.  Fettnivån ska vara max 1-2%. Källa  här.

jossanElsa♥
2015-01-07 16:24
0

#3 tack för svaret. Skrev fel det är ifrån versele laga ( kanske fel stavat)

Ljungåsen
2015-01-07 16:47
0

Här kan du se näringsinnehållet på ditt foder.  Proteinnivån är ok, men fibernivån är för låg. Och fettnivån är för hög.  Fosfornivån är också något hög (relationen mellan kalcium bör vara 1,5:1, dvs det ska vara en och en halv gång mer kalcium än fosfor i maten).

Risker med ett för lågt fiberinnehåll är att magen slutar fungera som den ska, vilket kan leda till en massa problem.  Även ett för högt fettinnehåll (fettet omvandlas till stärkelse och glukos) påverkar matsmältningen negativt. För mycket fosfor kan leda till urinsten

Jag skulle inte ge det fodret till mina marsvin.

jossanElsa♥
2015-01-07 18:10
0

#5 ska köpa ett bättre foder så fort jag kan

Idakarrlsson
2015-01-07 18:48
0

#6 Ett bra alt. kan vara Havregryn som du kan köpa i din mataffär. Annars brukar Marsvin klara sig utan kraftfoder. Hur mycket man ska ge till sina Marsvin kan ju variera men tycker som #3 att det låter mycket mer ung en halv deciliter. Det är ung 3msk per marsvin. Och 3msk är vad jag högst skulle kunna ge till mina 2. Idag får dem 1-1 ½ att dela på. Dock ifall dina marsvin behöver extra kraftfoder ska man ge efter behov såklart.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Ljungåsen
2015-01-07 19:07
0

#6 Har du sett den här artikeln om alternativa kraftfoder? Själv ger jag kornkross till mina marsvin, men det finns andra alternativa alternativ också. Det som är viktigt är att inte ge mer kraftfoder än vad som behövs, så att marsvinen håller sig i lagom tjocklek/vikt.

När det gäller speciella smådjursfoder så tycker jag att det här är bra. Det får mina kaniner. För marsvin är proteinhalten lite låg men fiberhalten är toppen.

Vill du så kan du istället ge pelletsen i en aktivitetsboll. På så vis får de inte i sig lika mycket, och tvingas röra sig för att få tag i maten. Man kan behöva visa marsvinen ett antal gånger hur bollen fungerar, men när de väl har fattat är den en rolig leksak. Om mängden de får i sig inte blir så stor minskar riskerna, och fördelarna med att de rör mer på sig överväger.

jossanElsa♥
2015-01-07 19:14
0

#7 om man inte gernågotkraft foder ska man ge extra mycket grönsaker då ?

Ljungåsen
2015-01-07 20:09
0

#9 Jag vet att frågan inte var riktad till mig, men jag svarar i alla fall. Du behöver inte ge extra grönsaker bara för att du inte ger kraftfoder. Meningen är att marsvinen ska äta mer hö istället.

Idakarrlsson
2015-01-07 21:35
0

Som #10 säger. Nej du behöver inte ge mer grönsaker. Grönsakerna är endast till att de C-vitamin och pelletsen ger inte så mkt C- vitamin så då måste man inte ge extra grönsaker. Pelletsen är bara komplettering. :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎