tumör?
Har upptäckt en knöl i min marsvinshonas hals för ett par dagar sen. Det är som en spelkula ungefär i storleken om man får tag runt hela. Alltså rund och hård. Hon är inte besvärad av att jag tar på den och äter och är precis som vanligt.
Fick lov att avliva ett tidigare marsvin pga tumör i halsen samt bakom frambenen. Men den i hennes hals var mer ojämn, alltså mer knölig och avlång eller hur jag ska uttrycka mig.
Någon som vart med om något liknande eller som tror sig veta om det är ett tumör eller om det kan vara någon form av fettknöl? Hon är 4 år.
kan tillägga att veterinären jag pratade med verkade tycka att låta henne leva så länge som det går ungefär. Så hon verkar bestämt sig utan att ens vilja kolla.Men jag läste lite nu och tänkte på om det kan vara en fettknöl trots allt?
Jag tycker det låter som en varböld. Marsvin kan sticka sig på höstrån och få in bakterier eller så är det lätt att varböld bildas om ett annat marsvin biter det. När började du känna knölen?
Det är inte säkert att det är det men kan vara. Har själv vart med om att mitt marsvin fick varböld vid halsen. Är det en smådjurskunnigk veterinär du går till?:)
#2 jag kände knölen för 3 dagar sen och märker som sagt ingen skillnad på henne alls. Men hur känns en varböld? just eftersom man inte kan se denna utifrån om du förstår hur jag menar. Utan känns som den sitter i skinnet, men jag kan ju grebba tag runt hela med några fingrar och då är den som en spelkula och jätte hård.
Okej, så du har inte känt att knölen har växt något mer på de tre dagarna? Tänkte att det kunde vara en varböld eftersom att de är mer runda och att det är ett ganska vanligt ställe för marsvin att få varböld i halsen.
#5 Nej den har inte vuxit. Har noga koll på både henne och bölden. Då kanske jag ska kontakta veterinären och boka en tid trots allt.
Aha, oj missuppfattade dig, trodde att du redan hade varit hos veterinären. Men hoppas att det är en böld då det är ganska riskfyllt att operera bort en tumör (om man skulle välja att göra det) från halsen. En böld är det bara att tömma. Fast marsvinet måste ju ändå sövas ner då förstås.
#7 Nej när jag ringde vet så verkade de bestämt sig för att det var tumör, så då tänkte jag det inte fanns något att göra. Men sen när jag började läsa så såg jag det kunde vara varböld. I vilket fall så känns det bättre om jag går dit ändå. De borde ju ändå kunna säga nånting, om det är elakartat eller ej än att jag ska gå och chansa och vara orolig här hemma..
Ja, det är bra att du går till veterinären och kollar upp vad det verkligen är, så får du ju svar på vad det kan vara. En bra veterinär vet ju alltid bäst. Hoppas det inte är något farligt:)
Veterinären kan ta ett prov för att se vad det rör sig om för knöl.
En av mina honor har en knöl på halsen ca 1-2 cm stor som jag upptäckte för snart ett år sedan. Veterinären tog ett prov och konstaterade att det är en ofarlig fettknöl och så länge den inte blir större och börjar vara i vägen är det ingen fara och den kan vara kvar. Jag känner på den då och då för att se att den inte växer och än så länge verkar det vara lugnt.
Håller tummarna för att det inte är något allvarligt på ditt marsvin. ❤️
Nu återkommer jag på denna tråden igen.
Jag var ju till veterinären för över 1 månad sen, och de kunde inte säga om det var fettknöl eller tumör på Greta, utan jag skulle låta henne vara med så länge hon verkade må bra,
Knölarna fortsatte att växa (en i halsen, 2 mindre i käkarna ungefär). Tills en av de i käkarna sprack och ut kom vit gegga. Tvättade å gjorde rent.. Nu har även den stora i halsen spruckit på henne och jag har tvättat å gjort rent.
Var dessa fettknölar eller, vad tror ni??
Tycker det verkar så konstigt att hon fått både i käkar och hals :/
#11 Om det var en vit gegga, så låter det ju som om det var någon typ av fettknöl/talgkörtel. Tumörer brukar ju vara helt igenom fasta och inte ha någon "fyllning". Och varbölder är ju fyllda med en gul eller ibland grön sörja som ofta luktar rätt illa. Tvätta rent och håll koll så att det läker och hon mår bra. Om du märker någon förändring så kontakta veterinären igen.
#12. Tack för svar! Den mindre som sprack ifrån käken var vit gegga iaf.
Den som sprack ifrån halsen under dagen vet jag inte hur det såg ut då den var i stort sett helt tom då jag upptäckte den. Luktade dock inte så gott.
Är det inte konstiga ställen att få varbölder på?
#13 Varbölder i käken kan ju komma från infektioner i tänderna. Och på halsen skulle det kunna vara från ett sår från t.ex. ett höstrå som man stuckit sig på. Så det är ju inte helt orimliga ställen.
Dock har jag förstått att fettknölar inte är så ovanligt på marsvin. En av mina honor har en på halsen. Tog henne till vet som tyckte att man skulle låta den vara så länge den inte blev större och började ge besvär.