Spån eller halm?
Hejsan! Jag har just nu spån till mina marsvin, men jag funderar på att skaffa halm istället, eftersom det dammar mindre och de sprätter förmodligen inte ut massa då. Men undrar bara om dom trivs bättre med något utav dem? Eller är det sak samma?:)
Du behöver ha något under halmen, för halmen har ingen bra uppsugningsförmåga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sedan finns det risk med sticksår av halm enligt de som vet lite mera än jag
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Jag har haft halm till skinny inga sticksår eller liknande 🙂 Sticks inte mer än hö, inte det jag haft i alla fall 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror inte marsvinen bryr sig nämnvärt om ifall de har spån eller halm så sett, mina har gått på båda (dock var halmen innan jag fick dem). Men kan tänka mig att de tycker halmen är kul att busa och gömma sig i ;) Fast mina verkar gilla spån också, speciellt när det är helt nytt och rent i buren och de går omkring och kollar läget och pratar :D
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det bästa är att ha både och. Spånet är bra att ha som grund och halmen är mysig att bädda i. Så det är det optimala. Det kommer ju också damma mindre om du täcker spånlagret med halm. :-)
Medarbetare på vegan ifokus.
Tycker som sistnämda att använda båda ifall du "tycker det är besvärligt" med bara spån. Som sagt har halm inte så stor uppsugningförmåga så skulle sattsa på spån i botten med halm ovanpå :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎