Problem uppstått
Hejsan!
Jag har nu ett litet problem. Jag släppte in min hona för parning straxt efter julafton, men insåg en vecka senare att min bror ska ha sin 18-års fest här hemma den 27:e februari, runt den tiden ska då min hona få sina ungar… Jag tror inte att det kommer bli världens röjarfest, men undrar då om det är dumt att ha henne hemma då (tänkte om hon blir stressad och får dom i stress)? Hur hade ni gjort, haft kvar henne hemma med sina marsvinskompisar eller ha henne någon annan stans där hon får sina ungar (vet ett ställe där jag får ha henne i sådana fall)?
Ni får med en bild på min lilla hona :)
#1 Det är därför jag gärna vill veta om jag ska flytta på henne eller inte. Vad är bäst?
Bara du kan förutspå om din bror kommer spela hög musik, skråla och om gästerna kommer sparka på buren som kanske står mitt i lägenheten, samtidigt som någon röker och tappar en fimp i höet. Eller om någon dricker för mycket öl och välter en golvlampa lite olyckligt så en blomkruka krossas. Är det dessutom trångbott, och buren står mitt i vardagsrummet, ja då bör du flytta henne.
Om du är säker på att grabbarna tar det lugnt med alkoholen (och inte använder droger)och mest sitter och diskuterar världsfred, studieskulder och framtidsplaner då är det nog ingen fara. Så länge de inte spelar Spotifylåtar på hög volym och buren står precis bakom soffan. Då kan hon vara kvar.
Som sagt, inga stora förändringar de sista 3-4 veckorna om det inte är nödvändigt. Kanske din bror kan fira någon annanstans?
Hon står i mitt rum och min dörr kommer att vara låst, så in där kan dom inte komma. Han ville inte fira någon annan stans.
Jag tycker att det beror på hur stort ni bor. Själv har jag utan problem haft högdräktiga honor hemma samtidigt som det varit fest. Men marsvinen har bott på en annan våning än festen och dörren har varit stängd. Sen handlar det ju som Arinah säger om hur röjigt det blir. Vet du hur mycket folk som kommer? Är du jätteorolig så flytta på henne, mest för ditt eget lugn kanske. Men jag skulle nog inte göra det i din situation. Det är så mycket som kan hända där i slutet och jag skulle hellre vilja ha honan hemma, nära mig, om det skulle bli komplikationer vid födseln eller liknande. Nu vet jag inte vart du planerar att flytta henne men förmodligen är det svårare att ha koll på henne om hon inte är hemma.
Hanna
Så ni tror inte att hon blir stressad då? Vi bor inte jättestort, och mitt rum ligger i mitten av huset (enplan). Som sagt så kommer dörren att vara stängd och låst så att inga kommer in. Det är ju som sagt en 18-års fest så det kanske blir lite röj, men min bror kommer nog vara försiktig eftersom det är hemma festen kommer att vara. Vill ju helst inte flytta på henne eftersom jag vill ha lite koll på henne, men är rädd för att hon blir stressad… :/
Hur är hon annars under dräktigheten? Lugn eller stressad? Har man ett någorlunda isolerat hus så borde det inte låta så mycket inne hos dig och då tror jag att det är helt lugnt faktiskt. Jag hade lagt en handduk över buren och laddat mat mycket gott att äta åt henne.
Hanna
Hon är väl lite mer nervös, men inte mycket. Hon är ju lite nyfiken och sånt i vanliga fall. Tack för tipset! Jag tror att det får bli så! :)
Fick inte Crazy ungar förra året också? Jag är bara nyfiken för jag läste om det. ;-)
Jo det fick hon :) Detta blir andra kullen.
Vad kul:-D
#11 Japp! :D