Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1696 ggr
Yas.screech
2015-01-20 17:08
0

Marsvin tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Mitt marsvin är 4 månader gammalt och hon har haft problem med tänderna . Vi ha varit hos veterinären idag för att klippa dom för dom bliv för långa och sen märkte vi att hon har nästan inget kvar av tänderna. Hon mår bra och är pigg och glad och äter som Hon ska . Veterinären så att hon kommer inte att leva länge till och att tänderna kommer inte att växa tillbaka Så jag undrar har någon haft marsvin med liknande problem? Har tänderna växt ut igen? Hur länge levde dom? Vad är bästa maten att ge dom? Tacksam för svar

Yas.screech
2015-01-20 17:09
0

* i under käken

Fridaaaa
2015-01-20 17:15
0

Tänder brukar för det mesta växa ut igen. Hade ett marsvin som tappade framtänderna, och hans växte ut på bara ca 2-3 veckor.

Han fick småsmå bitar av grönsakerna. Samma med höet tills de växt ut. Vktigt att de äter bra med hö och då sina grönsaker

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Yas.screech
2015-01-20 17:53
0

Vet trodde inte att hon har haft tänder på underkäken för det finns bara pytte liten kvar

Yas.screech
2015-01-20 17:53
0

Vet trodde inte att hon har haft tänder på underkäken för det finns bara pytte liten kvar

jojjehanna
2015-01-20 21:53
0

Våra två har på nåt sätt slagit av varsin nedertand som växte ut snabbt och sen har ena slagit av ena övertanden riktigt kort men i väntan på veterinärbesöket någon dag hann den växa en bit och sen blev den bra igen.

Yas.screech
2015-01-21 15:25
0

Veterinären tror att det är något som hon hade redan när hon föddes och att hon kommer att dö

JonnaCecilia
2015-01-21 16:19
1

Och hur skulle hon dö menade veterinären? Skulle ni bara låte henne svälta ihjäl då eller vad menade vetten? Låter i mina öron inte riktigt klokt, skulle be om ett andra utlåtande hos en smådjurskunnig veterinär! Håll koll på munnen och se hur hon äter. Fattar inte alls vad veterinären snackar om. Har hon aldrig haft tänder i underkäken som ni sett? Förstår inte.

Yas.screech
2015-01-21 16:50
0

Hon har tänder i underkäken (jag ska försöka ta bild på dom) men dom är bara småa . Hennes andra tänder sitter på fel ställe så att dom inte raspar ner varandra , så de bara växer längre. Veterinären tyckte att när hennes tänder (längst bak) är för långa ska hon avlivas för att hon skulle inte klara av att bli ner sövd pga knölen Hon hat en knöl också som jag kollade upp ( den sitter strax nedenför revbenen )och veterinären sa att hon har troligen fler problem är bara tänderna och att ett av problemen kan vara hjärtat

Yas.screech
2015-01-21 16:50
0

Hon har tänder i underkäken (jag ska försöka ta bild på dom) men dom är bara småa . Hennes andra tänder sitter på fel ställe så att dom inte raspar ner varandra , så de bara växer längre. Veterinären tyckte att när hennes tänder (längst bak) är för långa ska hon avlivas för att hon skulle inte klara av att bli ner sövd pga knölen Hon hat en knöl också som jag kollade upp ( den sitter strax nedenför revbenen )och veterinären sa att hon har troligen fler problem är bara tänderna och att ett av problemen kan vara hjärtat

Kokburra
2015-01-21 21:11
0

Har inget att säga förutom att jag verkligen hoppas att det blir bättre med din lilla gris!Hon är ju bara fyra månader gammal den stackarn! Om jag får fråga är det en marsvinskunnig veterinär du går till?:)

cinderella11_02
2015-01-21 21:16
0

Tycker också att du ska försöka få ett andra utlåtande av en annan veterinär som är kunnig på marsvin. Flera av mina marsvin har haft tänder som gått av. Tror det blir när det äter på sina pinnar men tänderna växer ju ut igen. Gäller bara att ha kolla att de får i sig mat. Om de inte kan gnaga på matbitarna så får man skära små tärningar. Brukar ta ca 2 v för tänderna att växa ut igen :-) Ditt lilla marsvin har ju även problem med knöl och kanske är det någon medfött med tänderna.  Så länge den kan äta hö så bör ju baktänderna i alla fall slitas som de ska. Hoppas allt går bra för er!

Yas.screech
2015-01-21 21:50
0

Tack för alla snälla kommentarer! Veterinären vi går till är inte van vid smådjur men dom är dom ända som finns i denna område (tror jag) och hon tror att om vi har tur så lever hon högst i 2 månader till :-( Hoppas att det är bara att dom har gått av och inte att det var medfött men jag tror att det är tyvärr medfött. Hur länge tror ni att hon lever? Jag måste ju köpa en till marsvins hona att går ihop med hennes bur kompis om hon dör . Blir det bäst att köpa en till hona i samma åldern eller yngre eller äldre?

Yas.screech
2015-01-21 21:50
1

Tack för alla snälla kommentarer! Veterinären vi går till är inte van vid smådjur men dom är dom ända som finns i denna område (tror jag) och hon tror att om vi har tur så lever hon högst i 2 månader till :-( Hoppas att det är bara att dom har gått av och inte att det var medfött men jag tror att det är tyvärr medfött. Hur länge tror ni att hon lever? Jag måste ju köpa en till marsvins hona att går ihop med hennes bur kompis om hon dör . Blir det bäst att köpa en till hona i samma åldern eller yngre eller äldre?

Yas.screech
2015-01-23 16:56
0

Bråkar dom om det är för stor ålders skillnad?

Yas.screech
2015-01-24 12:12
0

Om jag köper en rädd marsvin som är 1 och ett halvt år äldre är bur kompisen kommer dom att bli rädda igen? Marsvinet som jag tänker köpa är däras mamma , kommer hon att döda den som är sjuk ? Tacksam för Svar

Yas.screech
2015-01-24 20:52
0

Putt

Yas.screech
2015-01-25 12:02
0

Den andra honan som år frisk har inget hår bakom öronen är det vanligt?

Fridaaaa
2015-01-25 12:03
0

#17 Ja marsvin har ingen päls precis bakom öronen.

Yas.screech
2015-01-25 12:05
0

Bra tack Kan någon svaret till frågorna på #13 ,#14 ,#15 ?

Fridaaaa
2015-01-25 12:10
0

#14 Åldersskillnad spelar ingen roll, är kemin som behöver stämma. Honor är lättare än hanar.

#15 Det kan bli tvärtom också. Men om du håller på lika mycket som innan eller mer, medmarsvine är risken minimal att det andra marsvinet som inte är rädd, blir rädd.

#13 Omöjlit att svara på men ett marsvin dör inte pga att den inte har några tänder annat än av svält och det får absolut inte ske, det är djurplågeri. Hade bytt veterinär.

Yas.screech
2015-01-25 19:11
0

Tack för svaret Hon skulle inte dö av sig själv hon skulle behöva avlivas

Fridaaaa
2015-01-25 19:12
0

#21 Men förstår inte hur veterinären kan säga en viss tid, låter extremt märkligt.

Yas.screech
2015-01-25 20:43
1

Det tycker jag också Ska kolla med en annan vettrinär

nightmares
2015-01-28 00:35
1

Har du möjlighet att fota tänderna (ifall det är framtänderna det gäller)? Svårt att spekulera i hur hon påverkas om man inte vet hur det ser ut.

Har haft en hane vars framtänder växte lite snett så att de inte slipades mot varandra. Med regelbunden klippning av tänderna så var det inget problem. Generellt så är inte framtänderna jätteviktiga då det mesta tuggandet görs med kindtänderna. Ifall bettet är "fel" måste man bara hålla efter så att de inte växer sig superlånga och hindrar marsvinet från att tugga.

EvaLuna
2015-01-28 15:34
0

Eftersom hon har klarat sej i 4 månader, ser välmående ut med fin päls & klara ögon känns det som att det finns hopp & borde gå att göra något. Håller tummarna för er!

Yas.screech
2015-01-28 16:35
0

Tack Jag kan försöka ta kort på dom men hon är väldigt pigg Hon har tappat sina nere framtänder nu också

Yas.screech
2015-01-28 16:35
0

Tack Jag kan försöka ta kort på dom men hon är väldigt pigg Hon har tappat sina nere framtänder nu också

EvaLuna
2015-02-01 14:25
0

Vad händer? Hur går det för er?

Yas.screech
2015-02-01 14:34
0

Vi har varit hos en annan vettrinär och dom har sakt nästan samma sak . Det med hjärt felet är fortfarande ett hinder men hon är lika pigg och glad som vanligt (eller mer) Vi ska och klippa tänderna på henne nästa vecka och se vad veterinären säger , men vi tror att vi kommer att behöva avliva henne :-(